De bestuurders van zelfrijdende auto’s van Uber moeten bijna elke 1,3 kilometer die de auto rijdt ingrijpen. Dat schrijft Recode op basis van documenten die de website in handen heeft. Uber rijdt in de Verenigde Staten met zelfrijdende auto’s rond in de staten Pennsylvania, Arizona en Californië. In alle wagens zit nog altijd iemand achter het stuur om de besturing over te nemen als dat nodig is.
Het cijfer 1,3 omvat het gemiddelde aantal keer per kilometer dat een mens de besturing van een zelfrijdende auto over moet nemen. Het aantal keer dat de bestuurder per ongeluk ingrijpt, ingrijpt omdat de route is beëindigd of van tevoren ingrijpt, zijn niet meegenomen. Het cijfer is ook een gemiddelde per week.
Wat opvalt uit de cijfers die Recode publiceert, is dat het aantal ingrepen in de eerste drie weken van februari iets lager lag. In de tweede week van februari moest een bestuurder gemiddeld ‘slechts’ één keer per mijl (1,6 kilometer) ingrijpen. Uber heeft de cijfers tegenover Recode niet bevestigd.
Kritische ingrepen
Opvallende andere cijfers gaan om het kritische ingrepen. Dat zijn gevallen waarbij de zelfrijdende auto een persoon had aangereden of voor meer dan 5000 dollar aan schade aangericht had, als een mens geen actie had ondernomen. Het aantal kilometers dat de auto’s zonder kritische ingrepen rijden lijkt langzaam toe te nemen, maar is niet stabiel.
Eind januari konden de auto’s nog gemiddeld 201 kilometer afleggen voordat zo’n ingreep plaatsvond. In de daaropvolgende weken ging het gemiddeld om één ingreep per 81, 159 en 258 kilometer. In de eerste week van maart ging het weer iets minder goed (één ingreep per 185 kilometer), waarna het een week later weer een stuk beter ging: gemiddeld één ingreep per 315 kilometer.
Passagiers
Volgens Recode neemt het aantal kilometers dat de zelfrijdende auto’s van Uber rijden dit jaar langzaam toe. Vorige week reden de 43 wagens gezamenlijk bijna 33.000 kilometer. In de eerste drie weken van januari reden de auto’s nog gemiddeld ongeveer 8.500 kilometer per week. Het wagenpark was destijds wel een stuk kleiner. Volgens Recode reed Uber toen met “ongeveer 20 voertuigen, voornamelijk in Pittsburgh (Pennsylvania)”.
De documenten geven Recode ook inzicht in het aantal passagiers dat in zelfrijdende auto’s stapt. Volgens de website ging het vorige week om 930 ritjes in Pittsburgh en 150 in Phoenix (Arizona). Gegevens over Californië deelt de website niet. Het is onduidelijk of die in de documenten terug te vinden waren. Uber kreeg pas vorige week toestemming om in Californië de weg op te gaan, nadat het bedrijf het eerst zonder vergunning probeerde.