Twitter verliest streamingrechten Thursday Night Football aan Amazon

Het was een opvallend nieuwtje van Twitter, precies een jaar geleden. Het sociale netwerk had de streamingrechten van het Thursday Night Football van de NFL binnengehaald. Nu grijpt het bedrijf naast een deal. Niet Twitter, maar Amazon mag de wedstrijden dit najaar online uitzenden.

Volgens bronnen van Recode betaalt Amazon daar 50 miljoen dollar voor, flink meer dan de 10 miljoen dollar die Twitter een jaar geleden neergelegd zou hebben. De website schreef eerder al dat ook Facebook en YouTube interesse hadden om de rechten dit jaar binnen te halen.

Amazon gaat de streams aanbieden aan klanten van zijn betaalde dienst Amazon Prime. Daarmee komen de beelden achter een betaalmuur terecht, wat vorig jaar bij Twitter niet het geval was. Hoeveel gebruikers Amazon Prime precies heeft, is niet bekend.

De deal is overigens niet exclusief. De netwerken die de rechten voor de tv-uitzendingen in handen hebben, mogen die beelden ook streamen, bijvoorbeeld via een app.

Tegenvaller

Dat Twitter de rechten niet binnen wist te halen, kan worden gezien als een tegenvaller voor het bedrijf. Het sociale netwerk profileert zich als hét platform waar live gebeurtenissen plaatsvinden en besproken worden. Het uitzenden van de wedstrijden van de NFL was een manier om dat aspect te benadrukken.

Tegen Recode zegt een woordvoerder van Twitter dat het bedrijf zich wel op livestreams blijft focussen. Naast sport zendt Twitter ook video uit op het gebied van entertainment, nieuws en politiek.