Facebook zet steeds meer in op video en wil dat deze zomer verder uitbreiden. Na de lancering van 360-gradenvideo’s en live-uitzendingen volgen er in juni échte eigen tv-programma’s.
Dat schrijft Business Insider op bronnen die van de plannen weten. Facebook heeft wil in eerste instantie 24 shows lanceren en heeft daarnaast de productie van meerdere programma’s in gang gezet. Daarbij wordt er op 2 soorten programma’s ingezet. De eerste zijn video’s die langer duren en een groter budget hebben die voelen alsof ze op tv thuis horen. Ook zijn er kortere filmpjes, van vijf tot tien minuten, die dagelijks gemaakt worden voor een kleiner budget.
Dit nieuwe plan betekent dat het bedrijf meer zelf kan beslissen over de video’s op het platform met inmiddels bijna 2 miljard maandelijkse gebruikers.
Inzet op jonge gebruikers
— een groep die Snapchat op dit moment interessanter vindt. Door dagelijks interessante video online te zetten komen die gebruikers hopelijk vaker naar het sociale netwerk.
Facebook denkt dat het met gescripte video van hoge kwaliteit jongere gebruikers aan zich kan bindenMet de video’s kan het sociale netwerk bovendien advertentiedollars incasseren die normaal naar traditionele tv gaan. Dat is geen vreemde stap, want andere grote techbedrijven investeren het laatste jaar ook in eigen content. Onder andere Amazon, YouTube, en Apple maken eigen video’s en series.