Albert Heijn start nieuwe VR actie met André Kuipers

Na het grote succes van Terug naar de Dino’s met Freek Vonk start Albert Heijn dit jaar opnieuw met een VR campagne. Dit jaar staat het thema ‘ruimtevaart’ centraal met een hoofdrol voor onze eigen ruimtereiziger André Kuipers.

De nieuwe virtual reality campagne van Albert Heijn werd net als vorig jaar ontwikkeld in samenwerking met &samhoud en Little Chicken Game Company. Met ‘Terug naar de Dino’s’ won dit team onlangs nog een Zilveren SpinAward in de categorie “Mobiel”. De makers hintten toen al dat hun succesvolle VR- en AR-project later dit jaar een vervolg zou krijgen.

In RTL Late Night maakte astronaut André Kuipers vanavond bekend dat hij het boegbeeld zal zijn van de nieuwe campagne. Net als vorig jaar kunnen consumenten sparen voor een unieke kartonnen VR bril en bijbehorende actieplaatjes. Er zijn ook augmented reality elementen in de game, die wederom vooral op jonge kinderen is gericht.

De samenwerking tussen Kuipers en Albert Heijn is onderdeel van een serie festiviteiten rond de 60ste verjaardag van de ruimtevaart. Zo starten Kuipers en Albert Heijn op 15 mei met hun spaaractie rondom ruimtevaart en duurzaamheid, opent Kuipers 26 mei een nieuwe tentoonstelling in Space Expo Noordwijk en zal de astronaut de Ziggo Dome in een uniek optreden transformeren tot een universum vol planeten en sterren.

Het feestjaar voor de ruimtevaart wordt afgesloten met de lancering van de Space Bus, een speciaal voertuig waar schoolkinderen via VR kunnen ervaren hoe het is om de aarde te zien vanuit de ruimte.

Kwetsbaarheid

Met de nieuwe landelijke spaaractie willen Kuipers en Albert Heijn kinderen laten zie hoe boeiend ruimtevaart, wetenschap en techniek zijn. Met de gratis AH Ruimtevaart-app en 160 plaatjes, waarvan 23 met VR- en AR-toevoeging, vol met feiten en weetjes kunnen kinderen zich verdiepen in de magie van onze heelal. Maar het moet ook duidelijk maken hoe kwetsbaar onze planeet is. Wat kunnen we zelf doen om verstandig met de ruimte en onze planeet om te gaan.

In het VR-gedeelte van de app gaan kinderen samen met André Kuipers de ruimte in en kunnen ze  genieten van adembenemende uitzichten, terwijl de astronaut ze alles leert over de ruimtevaart. De AR-ervaring neemt kinderen aan de hand van Kuipers mee langs verschillende plekken in het zonnestelsel. Met telefoon of tablet kunnen kinderen rond en door verschillende objecten bewegen, terwijl Kuipers ook hier toelichtingen geeft.

Perspresentatie

Hoe de virtuele ruimtereis er precies uit gaan zien zal onze redacteur Wim morgen zelf gaan ervaren: Dan wordt de VR experience voor het eerst gedemonstreerd aan de pers.