Toen Elon Musk voor het eerst op Twitter het idee opperde om met lange tunnels diep onder de grond fileproblemen in de stad op te lossen, namen nog maar weinig mensen hem serieus. De afgelopen maanden begint The Boring Company van Musk echter serieuze vormen aan te nemen. Technisch wordt er al druk getest op het terrein van SpaceX en volgens Musk is de techniek niet de grootste uitdaging, dat is de regelgeving.
Hij laat echter weten goede gesprekken te hebben gehad met de burgemeester van Los Angeles over zijn plannen. Die noemde de ideeën van Musk vervolgens ook als concrete vervoersoplossing in een interview op ABC.
Promising conversations with @MayorOfLA regarding tunnel network that would carry cars, bikes & pedestrians. Permits harder than technology. https://t.co/0dxrXBOOWy
— Elon Musk (@elonmusk) June 18, 2017
Het idee zou zijn dat er een tunnelverbinding wordt aangelegd tussen het vliegveld van Los Angeles en Union Station in het centrum van de stad.
Werking
Het idee van zo’n tunnel is dat auto’s op een soort rijdend plateau worden geplaatst. Via een lift zakt dat plateau af naar de tunnel en rijdt het door de tunnel. De auto rijdt zelf dus niet in de tunnel. Aan het einde brengt een lift de auto ook weer omhoog.
Musk lijkt dit idee inmiddels al te hebben uitgebreid. Naast auto’s, zouden ook fietsen en voetgangers door de tunnel vervoerd kunnen worden. De tunnel van het vliegveld naar Union Station is wat Musk betreft nog maar het begin; hij wil graag een heel tunnelnetwerk aanleggen onder Los Angeles.
Hyperloop
De tunnelplannen van Musk moet je overigens niet verwarren met de hyperloop. Dat is een innovatief vervoerssystemen dat gebruik maakt van vacuümbuizen waar capsules met een snelheid van ruim 1000 km/u doorheen razen.
De hyperloop is bedoeld voor het afleggen van grote afstanden, waarvoor mensen nu het vliegtuig of een hogesnelheidstrein pakken. Met The Boring Company wil Musk het vastgelopen vervoer in steden oplossen.