Als het gaat om innovatie in de traditionele media, dan gaat het bijna altijd over kranten en televisie. Radio is vaak een beetje een vergeten medium, terwijl het nog steeds ongelofelijk veel wordt geconsumeerd. Een gemiddelde Nederlander luister dagelijks ruim 2,5 uur naar de radio, blijkt uit de maandelijkse luistercijferrapportage van onderzoeksbureau GfK. En het is ook niet zo dat er geen innovatie is op radiogebied.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over innovatie bij de radio.Als eerste zijn er natuurlijk podcasts, die al ruim tien jaar geleden zijn begonnen, maar juist de afgelopen jaren echt door te lijken breken bij een groter publiek. In vergelijking met traditionele radio is het in Nederland nog niks, maar er gebeurt wel iets op dit vlak. Daarnaast is er aan technologische kant veel geïnvesteerd in digitale distributie. DAB+ moet de traditionele FM-radio gaan vervangen. Klein detail: niemand koopt tot nu een DAB+-radio en in auto’s worden – in plaats van DAB+ – radio’s gebouwd waarmee je kunt streamen; ondertussen wordt radio nog massaal geconsumeerd via de ouderwetse FM.
Natuurlijk wordt streaming steeds belangrijker. Sky Radio scoort ieder jaar weer goed met zijn Christmas Station, dat niet via traditionele kanalen kan worden beluisterd. En ik kom steeds vaker op plekken waar ik Qmusic Nonstop hoor aanstaan, ook een zogenaamd digitaal radiostation dat je als stream kunt beluisteren. Zelf luister ik eigenlijk nooit meer radio via de FM. Thuis stream ik op mijn Sonos, onderweg op mijn iPhone. Al luister ik onderweg vooral naar podcasts en Spotify.
Er gebeurt genoeg op innovatiegebied in de radiowereld, alleen je bent er misschien niet direct bewust van. En uiteindelijk blijft radio ook gewoon radio. Muziek, gesproken woord, jingles. Daar is de laatste jaren een visueel aspect bijgekomen: bijna elk radiostation kun je tegenwoordig ook bekijken. Daarbij wordt druk geëxperimenteerd met het tonen van extra informatie, videobeelden en beeldjingles. Van Radio 1 tot Radio 538, heel veel zenders hebben inmiddels zo’n videostream. Maar toch hoor je er, buiten de radiowereld, nooit iemand over.
Prisa Radio
Het feit dat radio zo makkelijk en passief te consumeren is, maakt het dat het lastig is om echt te innoveren Deel deze quoteRadio is een beetje als water uit de kraan. Het is er, iedereen weet het te vinden. Je zet het aan, op de achtergrond en je hoeft er verder niks voor te doen. Maar juist het feit dat radio zo makkelijk en passief te consumeren is, maakt het dat het lastig is om echt te innoveren. En juist daarom vind ik het heel stoer dat het toch gebeurt. Dat er mensen bezig zijn om de nieuwste technologische ontwikkelingen toe te passen op het medium radio.
Onder meer in Spanje zijn ze het afgelopen jaar met iets tofs bezig geweest. Prisa Radio is met geld van het Google Digitale News Initiative Innovation Fund onderzoek gaan doen met als doel radiocontent toegankelijker te maken. Er wordt immers dagelijks per radiostation 24 uur radio gemaakt en daar zitten misschien hele interessante dingen tussen die je misschien wel zou willen terugluisteren, juist bij zenders waarop overwegend wordt gesproken.