Negen persbureaus, waaronder het Nederlandse ANP, willen dat Google en Facebook gaan betalen voor nieuws. Daarvoor pleiten de topmannen van de bedrijven in een opiniestuk in het Franse dagblad Le Monde. “Noch Facebook, noch Google heeft een journalistieke redactie, hoewel ze wel een essentiële rol spelen in de verspreiding van informatie.”
De persbureaus verwijten het bedrijven zoals Facebook en Google dat zij enorm profiteren door het werk van mediabedrijven te verzamelen. Zij verspreiden het werk namelijk kosteloos op hun eigen platforms (de tijdlijn van Facebook, Google News). “En hun winsten stijgen, terwijl die van media ineenstorten. In een aantal jaar is het Google en Facebook gelukt om het gros van de digitale advertenties naar zich toe te trekken.”
‘Democratie loopt gevaar’
“De toegang tot gratis informatie is een van de ogenschijnlijk grote overwinningen van het internet […], maar gratis is een mythe”, schrijven de persbureaus. “Het voortbestaan van het verzamelen van gratis en betrouwbare informatie loopt gevaar. Simpelweg omdat media dit niet langer kunnen betalen.”
De negen persbureaus willen daarom dat grote platformen ‘een eerlijke vergoeding’ gaan betalen om het werk van journalisten te compenseren.
Naast het Nederlandse ANP hebben de CEO’s van acht andere persbureaus het opiniestuk ondertekend. Het gaat om het Franse AFP, het Duitse DPA, de Britse Press Association, het Spaanse EFE, het Italiaanse ANSA, het Zweedse TT, het Oostenrijkse APA en het Belgische Belga.