Mark Zuckerberg liet in een post op Facebook weten de Newsfeed drastisch te willen veranderen. We gaan minder zien van bedrijven en meer van onze vrienden en familie. Zuckerberg wil ook minder video in de feed. Facebook zegt terug te willen naar zijn oorspronkelijke doel: het verbinden van mensen. En dus gaat het algoritme achter de Newsfeed op de schop.
“Mark Zuckerberg verandert van gedachten en het kost hem 3,3 miljard dollar”, kopte Bloomberg. Het aandeel Facebook zakte flink na de aankondiging. Volgens Bloomberg vrezen investeerders dat gebruikers minder tijd op het socialmedia-platform gaan besteden. Dat is, zegt Zuckerberg in zijn post, precies de bedoeling van de beslissing.
Het was een moeilijk jaar voor Facebook
Wired vertelt Adam Mosseri, vice president Newsfeed bij Facebook, wat volgens hem de achterliggende bedoeling is. Aan de ene kant, zegt hij, is de beslissing voortgekomen uit de feedback die Facebook van de gebruikers heeft gekregen. Aan de andere kant is volgens Mosseri uit studies gebleken, dat veel tijd besteden op sociale media een negatief effect heeft op de gezondheid.
In een interview metHet negatieve effect van sociale media op de gezondheid is niet het enige waar Facebook mee moest dealen vorig jaar. Er was een ex-topman die publiekelijk zijn excuses aanbood voor het creëren van een platform dat de gemeenschap uit elkaar trekt. Facebook lag onder vuur wegens onvoldoende filtering van ongewenste content. En dan was er nog het nieuws dat Rusland via berichten op Facebook, mogelijk invloed heeft gehad op de uitkomsten van de Amerikaanse verkiezingen en Brexit. Brian Wieser, analist bij Pivotal Research Group zegt tegenover Bloomberg: “Dit is de erkenning van de problemen met giftige content die [Facebook] is tegengekomen. Mensen zijn gefrustreerd geraakt door de Rusland-onthullingen en het nepnieuws, en zijn niet meer actief.”
Helemaal verrassend is de beslissing van Zuckerberg niet. Volgens Bloomberg is het juist een goede langetermijnstrategie. In 2017 deed Facebook al wat ingrepen om de hoeveelheid bedrijfscontent te verminderen. Zo mogen bedrijven geen like-share-win-berichten meer posten. Ook worden nieuwsuitgevers niet meer betaald om video’s te maken voor Facebook.