SpaceX lanceerde dinsdag voor het eerst zijn Falcon Heavy. Alles ging perfect: de proeflading (een Tesla Roadster) werd afgeleverd en zelfs twee van de drie boosters werden tegelijkertijd geland op aarde. Een gigantische mijlpaal voor het bedrijf. Maar wat gaat het nu doen? Engadget zocht het uit.
Als de eerste lancering van de Falcon Heavy niet succesvol was geweest, had SpaceX over een paar maanden een tweede poging gedaan. Maar nu heeft het bedrijf bewezen dat het ontzettend zware ladingen in een baan om de aarde kan brengen. De raket is namelijk de grootste en de meest krachtige ter wereld die nog gebruikt wordt. Alleen de Saturn V kon meer lading met zich meebrengen, maar die wordt al jaren niet meer gebruikt.
Maar er zijn nog maar een paar andere lanceringen voor de Falcon Heavy gepland. Zo moet er een communicatiesatelliet van Saudi-Arabië gelanceerd worden, evenals een lading voor de Amerikaanse luchtmacht en technologie voor The Planetary Society. Daarnaast loopt de raket van NASA constant vertraging op en gaan die lanceringen steeds over het budget heen, dus ook zij kunnen nog wel eens naar SpaceX komen.
Nu het bedrijf getoond heeft dat de Falcon Heavy werkt, zullen er waarschijnlijk meer klanten komen. Bovendien is de Falcon Heavy relatief gezien ontzettend goedkoop. De kosten voor lanceringen met concurrent United Launch Alliance liggen op 422 miljoen dollar per lancering. De Falcon Heavy kost slechts 90 miljoen per lancering. Bovendien lagen de totale kosten van het gehele project volgens directeur Elon Musk op 500 miljoen dollar. De kosten van NASA’s SLS zijn 1 miljard dollar per lancering.
Big Fucking Rocket
Maar de Falcon Heavy is zeker niet het laatste project van SpaceX. “Ik keek naar de Falcon Heavy en vond hem een beetje klein”, aldus Musk. Een grotere raket is dan ook in de maak: de Big Fucking Rocket (BFR). Naar alle waarschijnlijkheid krijgt de Falcon Heavy niet eens de certificering om passagiers te vervoeren, maar de BFR wel. Daar gaan de ontwikkelingen namelijk zo goed, dat ze mogelijk niet eens de certificering voor de Falcon Heavy gaan aanvragen.
De BFR is een herbruikbare raket/ruimteschip dat ontworpen is om ladingen en mensen in een baan rond een planeet te brengen. De booster – de Big Rocket Booster of BRB – moet terugkomen naar de aarde, net als die van de Falcon 9 en Flacon Heavy. Maar het maken van een herbruikbaar ruimteschip dat de hitte van het terugkeren naar de Aarde kan overleven, is de grootste uitdaging.
De bedoeling is echter dat het ruimteschip van de BFR al in 2019 klaar kan zijn voor “korte vluchten”, bijvoorbeeld naar de maan. Een eerste volledige testvlucht van de BFR moet in de komende drie tot vier jaar plaatsvinden.
Einde van de Falcon Heavy
Simpel gezegd is de Falcon Heavy nu dus klaar. De prestaties zijn goed en de raket kan doen wat hij moet doen. SpaceX zou zelfs nog twee extra boosters aan de raket kunnen toevoegen om hem nog krachtiger te maken. Dan heet de raket de Falcon Super Heavy.
De grootste kracht is echter dat de raket veel verschillende dingen kan. “Het is aan de klant wat ze willen lanceren. Maar het kan dingen direct naar Pluto en verder lanceren. Je hoeft onderweg niet te stoppen”, aldus Musk. En nu gaat alle aandacht verder naar de BFR, waar nog flink wat werk voor verzet moet worden.