‘Zelfrijdende auto’s Uber hadden al problemen voor dodelijk ongeluk’

Uber-Volvo_XC90

Uber’s zelfrijdende auto’s hadden al veel vaker problemen voor het dodelijke ongeluk volgende week. Dat stelt The New York Times op basis van ingewijden en documenten waar de problemen uit blijken.

De auto’s blijken vooral bij wegwerkzaamheden en naast grote vrachtwagens slecht te functioneren. Qua ingrepen door de verplicht aanwezige bestuurden blijven ze ook achter bij de auto’s van Waymo. Bij Uber moet er eens per 21 kilometer ingegrepen worden, tegenover eens per 9.000 kilometer bij Waymo.

Dodelijk ongeval

Vorige week kwam een autonome auto van de taxidienst terecht in een dodelijk ongeval in Arizona. De politie zei in eerste instantie dat het ongeval ook met een gewone auto onvermijdelijk was. Maar nu zegt het korps dat die citaten “uit hun verband zijn gerukt”.

Experts stellen op basis van vrijgegeven beelden dat dit een situatie was waarbij een zelfrijdende auto juist had moeten excelleren. Reden is dat dit soort auto’s radar- en lasersystemen hebben die in 360 graden rondom de auto kunnen kijken.

Uber heeft net als vrijwel ieder ander bedrijf die aan autonome auto’s werkt zijn tests tijdelijk stopgezet.