Twee populaire iOS-apps die ouders controle geven over de telefoon van hun kinderen hebben een een klacht over Apple ingediend bij de Europese Commissie wegens machtsmisbruik. De apps claimen dat de eigenaar van de App Store wijzigingen heeft opgedrongen, waardoor ze minder nuttig werken dat de tool van het bedrijf zelf, schrijft The New York Times.
De Amerikaanse krant meldt dat apps die limieten leggen op schermtijd en ouders controle geven over de telefoon van hun kinderen, in het afgelopen jaar verwijderd zijn uit de App Store of aan banden zijn gelegd. Dit zou het geval zijn bij in ieder geval elf van de zeventien meest gedownloade apps op dit gebied.
In sommige gevallen werden bedrijven door Apple gedwongen om functies te verwijderen waarmee ouders de apparaten van hun kinderen kunnen beheren, of functies die de toegang van kinderen tot sommige apps en volwassen content limiteert. Dit alles zou gebeurd zijn nadat Apple zelf een dergelijke app gemaakt had.
Kidslox en Qustodio hebben dus besloten een klacht in te dienen bij de Europese Commissie over het probleem. En daar zijn ze niet de enige in. Beveiligingsbedrijf Kaspersky Lab stelt dat Apple hen gedwongen had om belangrijke functies uit een app voor ouderlijk toezicht te verwijderen. Het bedrijf overweegt een vergelijkbare klacht in Europa in te dienen, en heeft dit al in Rusland gedaan.
Reactie Apple
Tammy Levine, woordvoerder van Apple, zegt dat de apps verwijderd werden of moesten veranderen, omdat ze teveel informatie konden krijgen van apparaten van gebruikers. De timing van die keuzes is volgens haar niet gerelateerd aan de introductie van vergelijkbare tools.
Philip W. Schiller, de senior vice president of worldwide marketing, stelt in een e-mail aan klanten verder dat Apple “extreem verantwoordelijk heeft gehandeld in deze zaak, door te helpen onze kinderen te beschermen tegen technologieën die gebruikt kunnen worden om hun privacy en beveiliging te schenden”.
Volgens Schiller werd er een technologie gevonden in de apps, die de voorwaarden van Apple schond. “Toen we hier achter kwamen, hebben we het gemeld bij de app-ontwikkelaars en ze dertig dagen gegeven om een geüpdate app te plaatsen.” Diverse ontwikkelaars zouden dat gedaan hebben, de rest werd uit de App Store verwijderd.
Eerdere klacht
Ook Spotify diende eerder dit jaar een klacht in bij de Europese Commissie. De streamingdienst beschuldigde Apple daarin van oneerlijke concurrentie, onder meer vanwege het aandeel van de omzet die Apple wil hebben bij verkopen via de App Store. Digitale diensten moeten 30 procent van alle verkopen via het betalingssysteem van Apple aan het bedrijf afdragen.
“Als we deze taks betalen, dwingt het ons om de prijs van ons Premium abonnement kunstmatig te verhogen naar een prijs ver boven die van Apple Music. En om onze prijs interessant te houden voor onze klanten, is dat niet iets wat we kunnen doen.”