Mobiel gaat meer impact hebben dan de stoommachine. Vanuit die filosofie is het bedrijf Mobiquity vijf jaar geleden opgericht. Het bedrijf, met twaalf kantoren in vier landen waaronder Nederland, adviseert en realiseert mobiele oplossingen voor andere bedrijven en werkt mee aan innovatieve producten en diensten.
MobiquityMobiquity is opricht in 2010 en helpt andere bedrijven met het bedenken en bouwen van innovatieve oplossingen voor problemen. Het bedrijf werkt onder meer in de gezondheidszorg en retail.Mobiquity werkt voor grote internationale klanten, maar desondanks is de kans groot dat je nog nooit van het bedrijf hebt gehoord. Wat ook niet ongewoon is voor een bedrijf dat enkel business-to-business werkt. Maar het bedrijf ontwikkelt heel veel interessante dingen die we ook terugzien in ons dagelijks leven, dat maakt het de moeite waard om er verder in te duiken. Wat doen Mobiquity nu precies? Waarom? En hoe ziet het bedrijf de toekomst? Ik sprak met de Amerikaanse CEO Bill Seibel en ook Paul Piebinga, de algemeen directeur voor de Europese markt die vanuit hun kantoor in Amsterdam werkt, schoof even aan bij het gesprek.
Drie verwachtingen
“We zijn Mobiquity 4,5 jaar geleden gestart met veertien mensen, van wie er acht CEO’s van andere bedrijven waren”, begint Seibel zijn verhaal. “We geloofden allemaal dat mobiel dezelfde impact op zowel de economie als de mensheid zou hebben als de stoommachine had. Misschien zelf nog wel meer.”
“Vervolgens zijn we het bedrijf gestart op basis van drie verwachtingen voor de toekomst. De eerste was dat mobiel van een simpel, leuk dingetje zich zou ontwikkelen tot een platform dat mensen gebruiken om hun complete bedrijf op te runnen.” Iets wat we nu, nog geen vijf jaar later, inderdaad steeds vaker zien.
“Mobiel wordt de vijfde golf van informatietechnologie en zou net zo verlopen als de andere vier, voorspelden we. Zo’n golf start met heel veel enthousiasme en hype. Bedrijven willen er iets mee, maar weten niet wat en dus bouwen ze domme weggooi-toepassingen. Vervolgens komt er een moment dat er mensen zijn die zich realiseren dat het gaat om bedrijfsprocessen die mogelijk worden gemaakt door deze technologie.”
“Bij het internet zag je bijvoorbeeld dat Amazon dat doet met e-commerce. Wij geloofden dat hetzelfde zou gebeuren met mobiel en dat alles zou veranderen; dat projecten meer impact zouden krijgen. Daardoor worden ze ook complexer en dat creëert mogelijkheden voor een bedrijf dat professionele dienstverlening aanbiedt.”