Peugeot presenteert duurzame oplaadstations voor auto’s

Peugeot Design Lab heeft haar visie op de toekomst gegeven als het om oplaadstations van elektrische auto’s gaat. Die visie uit zich in de Driveco Parasol, die gemaakt is van duurzame materialen. Auto’s worden door het apparaat in de schaduw gehouden door een dak met zonnepanelen, die op hun beurt weer voor de energie zorgen die de auto’s nodig hebben. Daarnaast delet het systeem energie met andere stations die het nodig hebben.

De Driveco Parasol is gemaakt van een houten frame en heeft 88 fotovoltaïsche panelen op haar dak, die 150 vierkante meter beslaan. Deze panelen geven hun opgevangen energie af aan lithium-ion-batterijen, die in de structuur van het bouwwerk zitten.

Peugeot deelt energie met andere stations

Peugeot's Driveco ParasolNadeel is natuurlijk dat zonne-energie erg onbetrouwbaar is, maar ook daar is een oplossing voor gevonden. De parasol heeft een intelligent energiemanagementsysteem dat de stroom verdeeld onder systemen die in de buurt liggen, mocht één van hen te weinig energie hebben. Daardoor kan het bouwwerk de gehele dag werken, ongeacht het weer en hoeveel het gebruikt wordt.

Volgens het team van Peugeot is elk station in staat om zeven voertuigen tegelijkertijd op te laden, ongeacht of het nu om auto’s, scooters of elektrische fietsen gaat. Daarnaast is er een mogelijkheid om snel op te laden als je vrijwel direct weer weg moet. Hier zijn echter nog geen specificaties van, dus we weten nog niet of deze optie beter werkt dan Tesla’s Supercharger of Renault’s smart-charger.

Iedereen wil een laadpaal

Steeds meer fabrikanten kijken hoe ze slimme opladers kunnen maken en hoe we interacteren met het netwerk. Voorbeelden zijn Qualcomm die auto’s draadloos wil gaan opladen, de putdeksels in New York die voor energie zorgen en BMW’s laadpunten in lantaarnpalen.

Overigens is niet iedereen enthousiast over de laadstations die ontwikkeld worden. Volgens Maarten Steinbuch, hoogleraar automotive aan de TU Eindhoven, zijn de laadpalen die we nu gebruiken over vijf jaar al flink verouderd. De toenemende accucapaciteit van elektrische auto’s wordt de komende jaren namelijk een stuk groter, waardoor normale opladers niet meer zullen voldoen. Misschien dat een station als die van Peugeot dan wel de uitkomst biedt.