‘Laadpalen elektrische auto’s over vijf jaar al achterhaald’

Het heeft geen zin om flink te investeren in laadpalen voor elektrische auto’s, omdat ze binnenkort al achterhaald zijn. Daarvoor waarschuwt Maarten Steinbuch, hoogleraar automotive aan de TU Eindhoven, vandaag in NRC. De toenemende accucapaciteit van elektrische auto’s wordt de komende jaren namelijk een stuk groter, waardoor normale opladers niet meer zullen voldoen.

Over een aantal jaar komen verschillende autofabrikanten met auto’s op de markt waarmee je met een volle accu enkele honderden kilometers kan rijden. Op dit moment is de actieradius van veel elektrische auto’s nog relatief laag, waardoor ‘gewone’ laadpunten op dit moment nog wel voldoen. Voor mensen die een volledig elektrische auto rijden, vergt dat voor langere routes wel vaak dat hij strategisch zijn route moet bepalen. Maar zodra de accucapaciteit groter wordt, worden al die langzame oplaadpunten overbodig.

Op dit moment zijn er in Nederland bijna 20.000 oplaadpunten voor elektrische auto’s, waarvan slechts een 7600 publiek op elk moment toegankelijk. Het totale aantal snelladers komt niet boven de 500 uit, terwijl juist daar zal de komende jaren een grote behoefte aan gaat ontstaan.

10.000 elektrische auto’s

Volgens Steinbuch zijn de laadpalen waar veel gemeenten nu in investeren over vijf jaar al achterhaald. Experts verwachten dat het aandeel elektrische auto’s niet veel later dat van benzinemotors overstijgt. In Nederland is het aantal hybride en volledige elektrische voertuigen de afgelopen jaren aardig gegroeid.

Volgens de RVO rijden er op dit moment bijna 10.000 volledig elektrische personenauto’s rond in Nederland. Het aantal hybride personenauto’s, dus met een deels brandstofmotor en deels elektrisch, is bijna acht keer zo hoog. In oktober 2013 waren dat in totaal nog maar 29.000 volledig of deels elektrische personenauto’s.