Ruim 650.000 Nederlanders zouden een virtualreality-bril (VR-bril) in huis hebben. Dat blijkt uit marktonderzoek van Multiscope, meldt NU.nl. Bij het onderzoek werden 6.700 Nederlanders ondervraagd.
Maar liefst 51 procent van alle brillen in Nederland komen van Samsung. Dat betekent dat er ongeveer 331.500 Samsung-brillen in omloop zijn. Hierbij gaat het om de Gear VR, waar je een smartphone in plaatst, en de nieuwe Odyssey. Het onderzoek maakt geen onderscheid tussen beide brillen.
De PlayStation VR van Sony heeft ongeveer 6 procent van het marktaandeel in Nederland in handen. Dat komt neer op ongeveer 39.000 brillen.
Oculus en HTC
De duurdere VR-brillen van Oculus en HTC hebben ieder 1 procent van de markt in handen. Dat zijn 6.500 brillen per merk. Dit kan te maken hebben met de prijs van de apparaten. Die worden namelijk vanaf 450 euro verkocht. Ook moet je voor de VR-brillen van deze merken een computer kopen, wat je nog eens honderden euro’s kost.
De PlayStation VR wordt nu voor 299 euro aangeboden. Daar heb je dan wel weer een PlayStation 4 bij nodig. De VR Box, Trust en Ritech hebben respectievelijk 11, 4 en 2 procent van de markt in handen. Die brillen kosten echter tussen de 10 en 30 euro.