Een paar jaar geleden was het het grote probleem van uitgevers: met mobiele advertenties kun je geen geld verdienen. Inmiddels bewijst Facebook het tegendeel. 80 procent van de adverentie-inkomsten van het internetbedrijf is afkomstig van mobiel. 80 procent! Het gaat om 4,5 miljard dollar. Dat maakte Facebook gisteren bekend bij de bekendmaking van zijn kwartaalcijfers over de laatste drie maanden van 2015.
Een deel van die advertentie-inkomsten komt niet van Facebook zelf, maar van Instagram, dat enkele mobiele advertenties uitserveert, Hoe groot of klein dat deel is wil het bedrijf niet zeggen. Volgens Fast Company zei Sheryl Sandberg, COO van Facebook, enkel dat het “tevreden is met de groei”. 98 van 100 grootste adverteerders op Facebook hebben ook geadverteerd op Instagram gedurende het laatste kwartaal van 2015.
Facebook had trouwens meer interessante cijfers: zo is ook eindelijk duidelijk hoe belangrijk video is voor Facebook. Het afgelopen kwartaal keken gebruikers bij elkaar opgeteld 100 miljoen uur video per dag. Desondanks is dat nog weinig in vergelijking met YouTube, daar werd twee jaar geleden al drie keer zoveel video gekeken. Recentere cijfers zijn niet bekend gemaakt, maar die liggen waarschijnlijk nog veel hoger voor Google’s videodienst.