De Autoriteit Consument en Markt (ACM) start een onderzoek naar de relatie tussen app-aanbieders en app-stores. Aan de hand daarvan wil de organisatie inzicht krijgen in hoe de aanbieders hun apps in een store krijgen, en welke invloed de stores hebben op het aanbod van apps. Dat meldt de ACM op zijn website.
“Voor app-aanbieders is het van belang dat hun apps in deze app-stores te vinden zijn, zodat zoveel mogelijk mensen de apps kunnen gebruiken”, aldus de organisatie. “Als bedrijven eindgebruikers niet met een app op hun smartphone kunnen bereiken worden deze bedrijven mogelijk geschaad in hun mogelijkheden om effectief hun diensten aan te bieden.”
Maar de belangen van de app-stores lopen daarbij niet altijd gelijk met de belangen van de aanbieders, stelt de organisatie. De eigenaars van de stores bieden immers ook zelf apps aan, bijvoorbeeld Google in zijn Play Store en Apple in zijn App Store.
Onderzoek
De ACM start daarom nu een onderzoek om te zien hoe de winkels werken bij het goedkeuren en selecteren van apps. Ook wil de organisatie weten welke invloed dit heeft op het uiteindelijke aanbod van apps.
De organisatie zegt de komende tijd in gesprek te gaan met diverse experts op het gebied van het maken van apps, wetenschappers, andere toezichthouders, app-aanbieders en andere mediabedrijven.