Apple heeft de oorlog verklaard aan irritante adverteerders. De techgigant maakte eerder al bekend een advertentiefilter in Safari te stoppen en gaat adverteerders het nu ook op andere manieren moeilijker maken.
Je was er wellicht niet eens van op de hoogte, maar bedrijven als Facebook en Twitter kunnen precies zien welke apps jij op je telefoon hebt staan. Het maakt daarbij niet uit of je iOS, Android of een ander besturingssysteem gebruikt. Deze platformen gebruiken dergelijke gegevens om je gerichte advertenties te tonen. Dat levert namelijk meer op dan wat ‘losse flodders’: advertenties die niet bij de doelgroep terecht komen.
Apple heeft zich de laatste jaren al steeds sterker gemaakt voor het controleren van je eigen privacy. Zo kun je per app zien of je microfoon of locatie gebruikt kan worden. Daar komt nu een extra bescherming bij, want app-ontwikkelaars kunnen vanaf iOS 9 niet meer zien welke applicaties jij geïnstalleerd hebt, zo schrijft The Information.
Een prima zaak, aangezien het in sommige gevallen behoorlijk privé kan zijn welke apps je gebruikt. Denk aan een vrouw die zwanger is, dit nog niet heeft verteld, maar al wel wat apps downloadt. Vervolgens kan het dus gebeuren dat zij op Facebook en Twitter allerlei advertenties te zien krijgt die met dit onderwerp te maken hebben.