Kaspersky Lab mag niet langer adverteren op Twitter. Het Russische beveiligingsbedrijf zou de regels van het sociale netwerk overtreden. Dat meldt Reuters.
“De beslissing is gebaseerd op de constatering dat Kaspersky Lab een bedrijfsmodel hanteert dat in strijd is met de acceptabele regels rond Twitter-advertenties”, stelt het sociale medium in een e-mail naar Reuters. Eugene Kaspersky, oprichter van het beveiligingsbedrijf, noemt de ban “in strijd met Twitters regels rondom de vrijheid van expressie”.
‘Geopolitieke ruis’
Volgens Kaspersky ligt de schuld bij “geopolitieke ruis”. Vermoedelijk doelt hij daarmee op de ban die de Amerikaanse regering oplegde op het gebruik van de software van het beveiligingsbedrijf. De Amerikaanse overheid vermoedt dat het Russische bedrijf de regering via antivirus-software zou bespioneren. Kaspersky heeft dat altijd ontkend.
De oprichter stelt verder dat zijn bedrijf geen regels heeft overtreden. Ook is het zakenmodel “ongeveer hetzelfde is als andere beveiligingsbedrijven”. Kaspersky heeft Twitter dan ook gevraagd om de beslissing te herzien.