In oktober 2013 kondigde de toenmalige CFO van Facebook David Ebersman aan dat het bedrijf een afname in dagelijkse gebruikers had gemerkt, vooral onder jongere tieners. Deze uitspraak werd gezien als het begin van het eind. Tieners gingen ervandoor met andere netwerken als Snapchat en Instagram, terwijl Facebook achterbleef met de ouders en grootouders.
Maar nieuwe data die afgelopen week gepubliceerd werden, laten zien dat Facebook zich daar voorlopig geen zorgen over hoeft te maken. Ondanks die dip van een aantal jaar geleden, is Facebook nog steeds het meest populaire sociale netwerk bij tieners.
Zo’n 71 procent van de tieners tussen de 13 en 17 jaar oud maken gebruik van Facebook en 41 procent zei zelf dat het hun meest bezochte website is. Die 71 procent is meer dan het dubbele van tieners in die leeftijdsgroep op Google+ of Twitter.
Met 52 procent is Instagram het tweede meest populaire sociale netwerk. Facebook is de eigenaar van Instagram. Snapchat werd derde met 41 procent.
Hoewel Facebook dus nog steeds regeert onder de huidige sociale netwerken is de groep tieners wel geslonken. In 2012 maakte 77 procent van de tieners gebruik van het netwerk, een verschil van 6 procent. Deze cijfers zijn niet helemaal betrouwbaar, aangezien het onderzoek eerst werd gedaan over de telefoon en nu via het internet.
Het onderzoek had meer data over het internetgedrag van tieners. Bijna een kwart van de tieners gebruiken het internet ‘almost constantly’ en meer dan de helft is meerdere keren per dag online.
Bijna alle tieners (94 procent) met internet op hun telefoon gaan dagelijks online, tegenover 68 procent die geen internetabonnement hebben.