Je kunt op het moment al een kamer huren op Airbnb, maar daar blijft het niet bij: de webdienst wil namelijk ook een handelsplek worden voor ‘ervaringen‘. Zo kun je bijvoorbeeld een wandeltocht of een borrel op Airbnb aanbieden.
Gebruikers van Airbnb mogen zelf bepalen wat voor evenementen ze organiseren. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een rondleiding door een stad aan te bieden, of om een feestje te organiseren via de website. De website splitst de ‘ervaringen’ in een aantal categorieën, zoals wandelingen, rondleidingen en reisjes, maar gebruikers worden aangespoord om hun eigen ideeën te delen.
Het is een grote stap voor Airbnb, wat zich tot vandaag alleen maar richtte op kamerverhuur. De dienst wil op deze manier ook interessant worden voor bewoners van steden waarin verhuurd wordt. Dat was voor vandaag nog niet het geval: als je een appartement huurde via Airbnb, was de kans altijd groot dat je een toerist van buiten deze stad was.
Niet ieder evenement wordt blind op de Airbnb-site geplaatst: heb je iets ingezonden, dan moet een werknemer van Airbnb je inzending eerst goedkeuren. Op deze manier wil de dienst ongewilde ideeën waarschijnlijk buiten houden.
Een heel nieuw idee is het overigens niet: het Nederlandse Gidsy deed al eens hetzelfde, en met succes. Het bedrijf werd verkocht aan concurrent GetYourGuide.