Alain Falys (YoYo Wallet): ‘Er is te weinig innovatie in de retailsector’

Alain Falys, co-founder en CEO van YoYo Wallet, sprak tijdens The Next Web-conferentie uitgebreid over zijn visie over de toekomst van de retailsector. Momenteel verandert de technologie namelijk veel harder dan de retailervaring. Hij en zijn team willen daar verandering in brengen met YoYo Wallet: een app die meer is dan een digitale portemonnee.

Volgens de CEO zit de retailmarkt moeilijk in elkaar. Innovatie wordt voornamelijk gedreven door de betalingsdiensten en hierdoor blijft de innovatie die de retailers vooruit zou moeten helpen achter. Als voorbeeld noemt hij nieuwe betalingsmogelijkheden als Apple Pay en Android Pay: goede ontwikkelingen maar met weinig impact voor de retailsector. De interactie tussen klant en retailer is namelijk meer dan enkel een transactie.

YoYo Wallet

Met YoYo Wallet probeert hij dat op te lossen. De app moet het mogelijk maken voor klanten om bijvoorbeeld producten in een winkel te pre-ordenen zodat ze niet in de rij hoeven te staan voor een kassa. Daarnaast probeert YoYo Wallet een universeel spaarsysteem te bieden aan retailers: zo kunnen zij klanten een extra reden geven om bij hen producten af te nemen.

Starbucks

Het principe is niet nieuw: koffieketen Starbucks heeft al jaren een goede app waar klanten punten kunnen sparen. Maar Falys haalt terecht aan dat niet iedere (kleine) retailer een eigen app kan maken of zou moeten maken. In de toekomst loopt niet iedere consument met honderden apps van honderden retailers rond: hij denkt dat iets als YoYo Wallet de ideale tussenoplossing kan zijn.

“De vraag die nu vaak gesteld wordt is hoe we betaling mogelijk maken via mobile. Maar dat is de verkeerde vraag. De vraag die gesteld zou moeten worden is hoe maken we mobile passend voor retail. Dat is waar wij mee bezig zijn.”

Wat volgens Falys de toegevoegde waarde moet zijn voor retailers is dat YoYo Wallet ze instaat stelt om zelf data te verzamelen over hun klanten op de manier waarop nu alleen grote banken dat kunnen. Aangezien YoYo op de mobiel van de klant staat en die mobiel erg persoonlijk gebruikt wordt is de combinatie van beide van ongekende waarde.