Albert Heijn breidt kassaloos winkelen deze zomer uit naar Amsterdam

AH tap to go

Albert Heijn breidt zijn concept van kassaloos winkelen deze zomer uit naar minstens één AH to go in Amsterdam. Dat schrijft Het Parool. Vanaf december test Albert Heijn het kassaloos winkelen al in de supermarkt in het hoofdkantoor van moederbedrijf Ahold Delhaize in Zaandam.

Internetbedrijf Amazon presenteerde in december 2016 in de Verenigde Staten zijn eigen concept van de kassaloze supermarkt: Amazon Go. De supermarkt werd het afgelopen jaar getest in Seattle, waar ook het hoofdkantoor van het techbedrijf staat. Vorige maand ging de kassaloze supermarkt open voor publiek.

Wie de winkel betreedt, wordt door allerlei sensoren en camera’s in de gaten gehouden. Die registeren automatisch welke producten een klant van het schap pakt. Daarmee kun zij de winkel verlaten zonder een kassa te passeren.

Albert Heijn gebruikt een andere methode voor hetzelfde concept. Klanten die kassaloos willen winkelen, moeten het prijskaartje met een pasje scannen nadat ze het product uit de schappen pakken. Ook wil Albert Heijn klanten de mogelijkheid geven om de prijskaartjes met een Android-telefoon te scannen.

Waar Albert Heijn in Amsterdam zijn eerste openbare kassaloze supermarkt opent, wil het bedrijf nog niet zeggen. Wel zegt het bedrijf het concept van kassaloos winkelen in ongeveer tachtig supermarkten te willen introduceren.

Prijsdiscriminatie

Albert Heijn grijpt het afrekenen met een pasje aan voor prijsdiscriminatie, schrijft Het Parool. Daarbij betalen verschillende klanten een ander bedrag voor hetzelfde product. Het bedrijf wil de elektronische prijskaartjes daarvoor per klant aanpassen.

Zo kunnen de prijzen omhoog gaan als het in de winkel drukker wordt, of moeten klanten die de winkel niet regelmatig bezoeken een hogere prijs betalen.