Aan de discussie of Uber-chauffeurs werknemers zijn van het Amerikaanse bedrijf lijkt maar geen einde te komen. Ditmaal doen wetenschappers van de universiteit van New York een duit in het zakje door de claimen dat Uber wel de baas is over de chauffeurs.
In het onderzoek komt naar voren dat Uber hun software gebruikt om medewerkers aan te sturen, op dezelfde manier als traditionele managers dat zouden doen. Terwijl Uber CEO Travis Kalanick juist het algoritme gebruikt als verklaring waarom Uber-chauffeurs geen medewerkers zijn van het bedrijf. Volgens hem brengt Uber enkel de vraag en aanbod van de taxi-industrie op een nieuwe manier bij elkaar.
Maar volgens de onderzoekers is dat simpelweg niet waar. Het algoritme gebruikt namelijk prestatiecijfers, maakt afspraken, gebruikt gedragsverandering en dynamische prijzen om op deze manier chauffeurs aan te sturen, “als vervanging van directe invloed en controle van managers.”
Het system om Uber-chauffeurs te beoordelen is volgens de onderzoekers van de universiteit van New York een soort van manamenttool waardoor chauffeurs zich als een homogene groep gedragen. Uber is een bedrijf dat zich op het midden-management richt, terwijl het bedrijf het werk van de managers uitbesteed aan computersysteem, waardoor er geen managers nodig zijn die het personeel aansturen.
Vooralsnog is de dienst van Uber waar het onderzoek naar refereert, UberPop, verboden in Nederland. Recent viel het Openbaar Ministerie het kantoor van Uber in Amsterdam binnen vanwege deze dienst.