De Chinese internetgigant Alibaba zou concrete plannen hebben om zijn klanten in virtuele omgevingen kunnen laten winkelen. Dat schrijft Bloomberg op basis van een mail die het bedrijf rond zou hebben gestuurd.
Het bedrijf heeft een onderzoekslab opgezet om de technologie die deze mogelijkheden bieden te onderzoeken. Daarnaast wil Alibaba ook kijken hoe virtual reality zou passen in zijn andere diensten, zoals online games en video.
Vorige maand werd al bekend dat Alibaba een van de grootste investeerders is in het augmented reality-bedrijf Magic Leap. Dat bedrijf haalde met die investeringsronde bijna 800 miljoen dollar op.
De Amerikaanse tegenhanger van het bedrijf, Amazon, zou ook aan de slag willen met virtual reality. Uit een onlangs geopende vacature zou blijken dat het bedrijf bezig is met het bouwen van zijn eigen platform. Hoe de toekomst van winkelen in virtual reality er precies uit gaat zien is nog onbekend. MasterCard presenteerde gisteren wel een dienst waarin producten als een soort pop-upadvertenties die je niet weg zou kunnen klikken in je scherm springen.