Amazon: Goede voornemens gaan vaak half januari al de deur uit

Ben jij net als vele anderen 2018 ingegaan met een lijst aan goede voornemens? Dan is de kans groot dat je ze alweer hebt opgegeven. Volgens onderzoek van Amazon geeft 48 procent van de mensen die goede voornemens half januari namelijk al op.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 2.000 mensen. 43 procent zegt dat motivatie de belangrijkste reden is om de handdoek in de ring te gooien. Op de tweede plaats staat met 40 procent een gebrek aan wilskracht, gevolgd doordat je snel verveeld raakt (28 procent), weinig geduld omdat de resultaten niet snel genoeg worden bereikt (24 procent).

Positief voor Amazon

De meeste goede voornemens die we voor 2018 opstelden, zijn echter met name positieve veranderingen. Zo wil 31 procent graag een verbeterde geestelijke gezondheid en welzijn. Ook een nachtrust is met 29 procent een veelgenoemd goed voornemen.

En juist die voornemens vertalen zich voor Amazon weer in stijgende verkopen voor onder meer slaapverbeterende producten. Zo is de verkoop van de Beurer Daylight-lamp met 300 procent gestegen. De Lumie SAD-lamp werd 152 procent meer verkocht.

Andere goede voornemens zijn het leiden van een georganiseerder leven en het verbeteren van je persoonlijke administratie (26 procent). De verkoop van kalenders steeg bij Amazon dit jaar dan ook met 175 procent. Verder wil 21 procent van de mensen meer van de wereld zien, wat zich vertaalt in een stijgende verkoop van reiskussens (+137 procent) en rugzakken (+114 procent).

Tot slot stappen meer mensen over op een plantaardig dieet. 6 procent van de ondervraagden kiest er zelfs voor om een veganistische leefstijl te starten tijdens ‘Veganuary’. Dat vertaalt zich op Amazon in een stijging van 900 procent op de verkoop van veganistische deodorant en een stijging van 153 procent voor biologische kokosnootolie.

Volhouden

Maar 48 procent geeft die goede voornemens dus halverwege januari alweer op. Professor Richard Wiseman, een innovatieve experimenteel psycholoog en expert in gewoontevorming, geeft daarom wat tips om het wel vol te houden. Zo is het beter om iets nieuws te starten in plaats van iets op te geven, omdat we dat plezier belangrijk vinden om aan onze voornemens te blijven voldoen.

Daarnaast is het beter om een nieuwe gewoonte in de ochtend aan te leren, aangezien gewoontes zich ’s ochtends sneller vormen dan ’s avonds. En het sturen van schriftelijke voortgangsrapporten naar een vriend werkt ook motiverend.