Amazon heeft een update aangekondigd op hun stem-bedienings platform waarmee ze onder andere hun eigen Amazon Echo aansturen. Alexa Voice Service krijgt extra mogelijkheden voor ontwikkelaars om stem-bediening aan eigen apps en diensten toe te voegen. Je kunt hier denken aan de mogelijkheid om het volume aan te passen, timers en alarm in te stellen en meer. Hiermee opent Amazon de deur voor ontwikkelaars om nieuwe en bestaande producten en diensten snel uit te breiden met stembediening.
In de zomer van 2015 liet Amazon voor het eerst ontwikkelaars toe op Alexa Voice Service (AVS) om te experimenteren met de mogelijkheden van stembediening. Ze kregen naast de AVS eveneens de mogelijkheid om de Alexa Skills Kit (ASK) te gebruiken, waarmee je apps en software aan de Echo kunt koppelen. Met AVS heb je de mogelijkheid om Alexa in je eigen hardware in te bouwen, waarmee Alexa dus werkelijk los is gekoppeld van de Echo.
Een slimme strategie van Amazon, omdat ze zo een onderdeel van het grotere geheel worden in het Internet of Things domein, zonder alle hardware zélf te moeten ontwikkelen. Een strategie die veel weg heeft van hun Amazon Web Services, eveneens een verzameling onderdelen waar anderen hun diensten en software op kunnen ontwikkelen en laten groeien. AVS past hier naadloos in en de Alexa Skills Kit geeft je toegang tot hun paradepaardje, de Amazon Echo, als je niet de middelen hebt om je eigen hardware te ontwikkelen.
Ecosysteem
Met de nieuwe update plaveit Amazon de weg verder voor een Alexa-ecosysteem. Allerlei huishoudelijke apparaten en gadgets kunnen worden bestuurd met stemcommando’s via AVS, van slimme tuinsproeiers tot muzieksystemen en je connected car.
Met deze update laat Amazon zien dat het ze menens is met hun plannen om meer en meer apparaten via je stem te bedienen en interactie mee te hebben.
De Amazon Echo maakt gebruik van de Alexa Voice Service en eenmaal in gebruik begrijp je al snel waarom de zwarte stijlvolle cilinder een mogelijk Paard van Troje is in Smart Homes wereldwijd. De service werkt goed. Erg goed. Je kunt Alexa allerlei vragen stellen en ze helpt je zo goed mogelijk. Nu maken ze het nog makkelijker voor ontwikkelaars van digital home devices om aan te sluiten bij het groeiende leger Alexa-fans.
De vraag is wanneer Alexa naar Nederland komt én welke plaats concurrerende retailkanalen als Bol.com, Albert Heijn of Coolblue krijgen op de praatstaaf. Want vooralsnog kun je je boodschappen naar Alexa roepen, maar zullen ze altijd van Amazon komen. Waar veel retailers nog altijd worstelen met traditionele digitale kanalen als een webshop, zijn spraakgestuurde bestellingen mogelijk nog een utopie. Amazon daarentegen investeert juist in startups die deze ontwikkelingen omarmen en zo een nieuwe markt creëren. Komt de volgende digitale disruptie van onze eigen stem?