Amerikaanse Facebook-gebruikers gaan meer lokaal nieuws zien in hun nieuwsfeed. Dat heeft het sociale medium bekendgemaakt in een blogbericht. De verandering is een onderdeel van het voornemen om meer nadruk te leggen op “waardevolle sociale interacties”.
Directeur Mark Zuckerberg stelt namelijk dat gebruikers op de hoogte willen blijven van het nieuws in de buurt. En dat is dus wat gebruikers meer gaan zien. Het lokale nieuws wordt later dit jaar waarschijnlijk ook naar andere landen uitgerold.
Klein gebied
Lokaal nieuws wordt geïdentificeerd als afkomstig van uitgevers die berichten plaatsen waarop vooral binnen een klein gebied veel op wordt geklikt. Volg je dit soort uitgevers of heb je vrienden die een bericht er van leuk vinden, krijgen dat soort berichten vanaf nu vaker te zien.
Uitgevers die landelijk actief zijn worden niet per se benadeeld, aldus het sociale medium. Kleine uitgevers hebben er waarschijnlijk meer baat bij.
Het is de tweede keer in korte tijd dat de nieuwsfeed aangepast wordt. Eerder kondigde Facebook namelijk al aan dat je vaker berichten van familie en hechte vrienden gaat zien, in plaats van content van uitgevers en merken.