Als je het aan een Amerikaanse rechter vraagt, mag Google niet zomaar zoekresultaten van zijn website verwijderen. Dat oordeelde althans een rechter in Florida in een zaak tussen Google en E-ventures, een bedrijf dat zoekresultaten belooft te optimaliseren. Google verwijderde de website van E-ventures uit zijn zoekresultaten, omdat de site alleen maar uit spam bestond. Volgens de rechter mag dat echter niet, omdat het bedrijf hierdoor niet met andere optimalisatiebedrijven kan concurreren. TechDirt volgde de zaak.
De redenering achter het oordeel is bijzonder: de meeste zaken over het verwijderen van materiaal op Google houden zich vooral bezig met vrijheid van meningsuiting, maar in dit geval werd er naar de zakelijke kant gekeken. Google probeerde te verklaren hoe het bedrijf om de juiste redenen handelde en daarom niet aansprakelijk gesteld mag worden. Daar was de rechter het alleen niet mee eens.
De zaak kan wel eens precedent creëren voor andere Amerikaanse bedrijven. Wordt je website uit de Google-zoekresultaten gehaald? Dan kun je naar de rechter stappen en claimen dat je concurrentie hierdoor wordt bemoeilijkt, zoals in Florida ook het geval is. Omdat er een zaak is om naar te refereren, hebben toekomstige zaken een grotere kans van slagen.
Google heeft het maar lastig met zijn zoekresultaten. Tegelijkertijd moet het bedrijf immers ook tegen de EU vechten, omdat de zoekresultaten mogelijk antitrustwetten schenden. De essentie van beide zaken lijkt hetzelfde: Google is zo groot dat het een directe invloed heeft op de rest van de wereld – en zich daarom aan andere wetten moet gaan houden.