Er zijn racegames, horrorgames, RPG’s, MMO’s en nog veel meer. In al deze games is winst of verlies gebaseerd op je vaardigheden, hand-oog coördinatie of op de strategie die je gebruikt. Maar wat nu als als je succes bepaald wordt door je hartslag? In de game Nevermind kun je alleen winnen als je je angsten overwint en erin slaagt kalm te blijven.
Nevermind is een horrorgame waarin de speler compleet in het verhaal wordt gezogen. In de game speel je een “neuroprober”, een sci-fi psycholoog die getraumatiseerde patiënten helpt door hun meest donkere en verontrustende herinneringen te ontrafelen door puzzels op te lossen.
De moeilijkheid is om zelf niet te bang te worden van deze herinneringen. Bij het spelen van deze game, draag je namelijk ook een hartslagmeter. Wanneer je hartslag opeens veel hoger wordt, weet de game dat je bang of nerveus wordt. De game wordt dan moeilijker om te spelen. Het beeld gaat bewegen, er komen rode vlekken in beeld en de dreiging wordt groter. Je kunt in deze game dus letterlijk dood gaan van angst.
The more scared you are, the harder the game becomes
Erin Reynolds, student interactieve media, heeft de game bedacht en uitgewerkt. Het doel van de game is angsten overwinnen en meer rust in het leven brengen. Zij zegt tegen FastCoDesign: “To complete the game, you have to get pretty good at learning how to manage your anxiety on the fly.”
Dit soort games worden games met bio-feedback genoemd. Hoewel games met bio-feedback nu nog in de kinderschoenen staan, is het niet ondenkbaar dat dit steeds vaker voor gaat komen. Games worden namelijk steeds grootser en slagen er steeds beter in om de gamer in de spelwereld te trekken. Bio-feedback zou een logische volgende stap zijn.