Komende maandag begint de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie van Apple: de WWDC. En meestal houdt Apple zijn kaken stijf op elkaar in de maanden voordat dit evenement begint. Het bedrijf wil zijn grote onthulling immers bewaren totdat CEO Tim Cook tijdens de WWDC Keynote het podium betreedt. Het is daarom opvallend dat Phil Schiller, senior vice-president van het bedrijf, al een uitgebreid interview heeft gegeven aan The Verge waarin hij grote verandering in de App Store aankondigt.
De grootste verandering is misschien wel dat app-ontwikkelaars abonnementen kunnen aanbieden aan klanten, die automatisch doorlopen. Dit konden onder meer nieuws-apps en digitale magazines al, maar straks is dit mogelijk bij alle apps. Het is zelfs mogelijk om één abonnement aan te bieden dat geldt voor meerdere apps.
Daarnaast gaan ontwikkelaars meer verdienen aan deze abonnementen. Het eerste jaar krijgen ze namelijk nog steeds 70 procent van de omzet, maar blijft iemand langer abonnee dan stijgt de omzet naar 85 procent en houdt Apple dus nog maar 15 procent. Voor veel bedrijven goed nieuws, want zij hadden grote problemen met het feit dat ze 30 procent minder verdienen als mensen een abonnement op hun dienst afsluiten via hun app, dan wanneer het via hun site gebeurt.
Reviewtijden en advertenties
Daarnaast wordt er wat gedaan aan een grote ergernis van ontwikkelaars: de reviewtijden. Het kan dagen of heel soms zelfs meer dan een week duren voordat Apple een app heeft goedgekeurd. En elke update van een app moet opnieuw langs de reviewafdeling van Apple. Heel frustrerend. En dus belooft Apple dat de helft van de apps voortaan binnen 24 uur is gekeurd en 90 procent binnen 48 uur.
In de vernieuwde App Store zal Apple verder investeren in het beter vindbaar maken van apps voor gebruikers. Voortaan zie je in het uitgelichte categorieën niet meer de apps die je al lang hebt en je kunt apps makkelijker gaan delen via social media. Daarnaast kunnen ontwikkelaars advertenties kopen in de zoekresultaten van de App Store. Een beetje te vergelijken met de gesponsorde zoekresultaten in Google, maar dan met advertenties. Het werkt via een automatisch veilingsysteem en op een speciale site is voor ontwikkelaars meer informatie te vinden.
Het nieuwe abonnementenmodel wordt meteen na de WWDC ingevoerd. De vernieuwde App Store met advertentiemogelijkheid voor ontwikkelaars volgt dit najaar, waarschijnlijk samen met iOS 10. De eerste reacties van ontwikkelaars op de verandering zijn overwegend positief, al missen er nog wel een aantal wensen die ze al jarenlang hebben. Zo is het bijvoorbeeld nog steeds niet mogelijk om gebruikers te laten betalen voor een grote updates van een app.