Vuurwerk tegen middernacht: Apple koopt Twitter-data specialist Topsy voor liefst 200 miljoen dollar. En de vraagtekens vliegen over Twitter en Facebook: waarom deze aankoop. ‘Slimmer adverteren‘ of ‘alleen maar kennis opkopen‘ kwamen vooral voorbij. De waarheid ligt – zoals wel vaker – iets meer in het midden. Apple wil echte stappen gaan maken op het gebied van Big Data.
‘Welcome in the age of Algorithms‘, zo liet ik zelf gisterenavond al even vallen. Want wie het huidige technologische landschap bekijkt ziet dat het niet langer meer (alleen maar) gaat over de snelste processor of het grootste display. Hardware is voor veel gebruikers niet meer dan een toegangspunt. Zoals het hoort.
Een sleutelwoord in dat landschap van nu en straks is ‘data’. En in vergelijking met concurrenten Microsoft en Google heeft Apple nog niet heel veel eigen data om te analyseren. Het Amerikaanse bedrijf heeft naast Siri en iCloud vooral veel diensten in het portfolio die gebruik maken van externe zoekmachines. Wanneer je dat afzet tegenover Google, komt Apple er niet best vanaf: Search, YouTube, Zagat en Gmail zorgen voor bakken met data, terwijl men bij De Grote G met Google+ dat ook allemaal nog eens kan afzetten tegen een social graph. En wat te denken van Microsoft, dat via de Xbox verschrikkelijk veel inzicht krijgt in kijk- en speelgedrag van zijn gebruikers en zelfs bewegingen kan analyseren met Kinect?
Met de aankoop van Topsy weet Apple zich in ieder geval verzekerd van een drietal belangrijke zaken. Om te beginnen heeft Topsy de beschikking over de gehele geschiedenis van Twitter. De hele. Geschiedenis. Dat is nog al wat. Ten tweede heeft Topsy nog steeds toegang tot de ‘firehose’ van Twitter en krijgt het dus real-time tweets binnen. Maar het allerbelangrijkste is misschien nog wel het feit dat Apple in één klap een zwik aan kennis binnenhaalt: 40 datawetenschappers en analysten maken de overstap naar het nummer één merk van de wereld.
Apple heeft sowieso genoeg te winnen met een verbetering van hun Twitter-integratie in bestaande diensten als Siri en iTunes. Daarnaast is Twitter steeds meer tegen televisie aan het schurken, dus het zou me niet verbazen als de kennis die nu wordt binnengehaald ook gebruikt zal worden voor de veel genoemde – maar nimmer bevestigde – tv van Apple.
Het blijft vooralsnog giswerk, maar Apple’s aankoopgedrag heeft in het verleden wel duidelijk gemaakt dat het bijna nooit aankopen doet zonder een gedegen concept op de plank.