Gebruikers van de Apple Podcast app krijgen vanaf nu inzicht in de prestaties van hun podcasts. Dat meldt The Verge. De podcast analytics zijn gratis en beschikbaar in een beta versie. Podcasters en adverteerders krijgen nu pas echt te zien hoe en hoe goed hun producties beluisterd worden.
Dat Apple de analytics beschikbaar maakt, zal grote gevolgen hebben voor podcasters, voorspelt Recode. Tot nu toe hadden podcast makers geen idee hoe goed of slecht hun producties het deden, de enige beschikbare informatie was het aantal downloads. Apple’s podcast analytics geven meer inzicht in het werkelijke luistergedrag. Een podcastmaker of adverteerder kan nu bijvoorbeeld zien hoe vaak een podcast beluisterd wordt. Maar ook op welk moment een luisteraar afhaakt, welke stukken overgeslagen worden en welke delen van de podcast juist wel populair zijn.
De werkelijke waarde van podcasts
Vulture wordt de waarde van de podcast industrie geschat op 250 miljoen dollar aan reclame inkomsten. De Apple Podcast app is daarbij het meest gebruikte programma voor podcasts. Dat betekent dat de lancering van podcast analytics mogelijk grote gevolgen heeft voor de waarde van de hele podcast industrie en misschien ook de toekomst daarvan. Wat de werkelijke waarde van podcasts is, zal nu gaan blijken.
De podcast is de laatste jaren een enorm populair medium geworden. VolgensZowel The Verge als Recode verwachten dat veel podcasters en adverteerders een nare verrassing te wachten staat als ze met analytics aan de slag gaan. Podcasts worden waarschijnlijk veel minder goed beluisterd dan tot nu toe werd aangenomen.
Voor adverteerders blijft de gebruikersinformatie, ook met de nieuwe analytics, nog vrij summier. De informatie die uit de statistieken komt, is niet te herleiden tot IP adressen of persoonlijke gegevens over de luisteraars. Adverteerders kunnen de gegevens dus niet gebruiken om advertenties persoonlijk te maken of op een groep richten.