Apple heeft de afgelopen tijd met zeven belangrijke podcastprofessionals gesproken over de problemen waar zij tegenaanlopen. Dat schrijft The New York Times. De iTunes Store en de daaraan gekoppelde Podcasts-app op de iPhone en Apple TV zijn een belangrijke manier waarop mensen podcasts beluisteren.
Problemen die onder meer zijn besproken zijn het gebrek aan mogelijkheden voor gebruikers om podcasts te ontdekken en het gebruik aan statistieken voor de makers van podcasts. Ook het eventueel tegen betaling aanbieden van audio is besproken. Ondanks de gesprekken heeft Apple niet beloofd daadwerkelijk werk te gaan maken van de aangekaarte punten.
Nederlandse podcasters waar wij eerder mee spraken, kwamen met ongeveer dezelfde punten. Als Apple aan de slag gaat met de punten van de podcastsers, kan dat bijdrage aan de groei van het medium. Makers kunnen hierdoor namelijk makkelijker geld verdienen (met advertenties op basis van de beschikbare data of via abonnementen).
Podcasts zijn belangrijk voor Apple, al was het maar vanuit het verleden. De podcast begon namelijk op de iPod (daar komt de naam ook vandaan) en iTunes ondersteunt het abonneren en downloaden van uitzendingen al ruim tien jaar. Apple was ook de eerste partij die een speciale app voor het downloaden en luisteren naar afleveringen aan zijn besturingssysteem toevoegde. Google gaat dat nu ook doen in Android.