Waar bij Google het overgrote deel van de inkomsten binnenkomt via advertenties, speelt het bij Apple’s omzet nauwelijks een rol. Desondanks doet Apple sinds zes jaar wel wat met de verkoop van advertenties via iAd, maar daar komt nu een einde aan.
Apple biedt ontwikkelaars de mogelijkheid om iAd-advertenties toe te voegen aan hun apps. Deze advertentieposities werden vervolgens verkocht door Apple en de ontwikkelaar kreeg 70 procent van de omzet; Apple hield de welbekende 30 procent van de omzet, zoals ook bij apps het geval is. Vanaf 30 juni stopt Apple met iAd en het is voor ontwikkelaars nu al niet meer mogelijk om zich aan te melden voor het programma.
Apple heeft plannen om iAd een vervolg te geven in een andere vorm, waarbij Apple enkel optreedt als fascilerend platform, maar niet bemiddeld bij de advertentieverkoop. Het bedrijf wil dit sowieso voor Apple News gaan doen, maar mogelijk ook voor apps. Het zou dan niet langer een deel van de opbrengsten houden.
De geruchten dat het techbedrijf iAd zou staken doken afgelopen week al op, op Buzzfeed. Eerder meldde Apple-topman Eddy Cue in een interview over Apple News net de WSJ al dat Apple plannen heeft om een platform te bieden waarop bedrijven zelfstandig advertenties kunnen verkopen, waarbij 100 procent van de opbrengst voor hen is.