Timothy D. Twerdahl, het voormalig hoofd van Amazon’s Fire TV, is aangenomen als vicepresident voor de marketing van Apple TV. Dit schrijft persbureau Bloomberg. Daarmee lijkt het er op dat de iPhone-fabrikant meer met de Apple TV wil gaan doen en mogelijk meer content voor het apparaat wil verkrijgen. Iets wat tot nu toe in de ijskast stond vanwege mislukte onderhandelingen.
Twerdahl is deze maand bij Apple gaan werken. De vier jaar daarvoor werkte hij dus bij Amazon aan de Fire TV. De man heeft daardoor flink wat ervaring met dit soort apparaten. En dat gaat zelfs nog verder dan Amazon: hij werkte eerder ook bij Netflix en daarna bij Roku, die ook streamingapparaten maakt.
Weinig omzet
De Apple TV is op dit moment niet erg winstgevend te noemen. In het afgelopen jaar hoorde het product bij de categorie “andere producten” bij de kwartaalcijfers, en die brachten samen iets meer van 5procent van de verkopen van Apple op. Daarnaast heeft het apparaat geen hardware-update gehad sinds 2015 en de verkopen zijn steeds verder afgenomen.
De grootste concurrent van de Apple TV is de Fire TV van Amazon. Beide apparaten kunnen video’s en apps streamen naar televisieschermen en kunnen met een stem bestuurd worden. Bij de Fire TV maak je gebruik van Amazon Prime, bij de Apple TV van de iTunes en App Store. Hoe de Fire TV het doet is overigens niet helemaal duidelijk, aangezien zij de cijfers niet bekend willen maken. Maar het bedrijf zei in mei nog dat het het best verkochte streaming-media-apparaat is in de Verenigde Staten.