Numrush

Grote bedrijven stoppen met hun Apple Watch-apps, maar dat maakt helemaal niets uit

“Google en Amazon verwijderden hun Apple Watch-app en er was wekenlang niemand die het merkte”, kopte The Verge begin deze week. En ze slaan de spijker op hun kop. Grote bedrijven stoppen met hun Apple Watch-app, maar niemand geeft er iets om. De reden is niet dat de Apple Watch een mislukking is, maar wel dat de Apple Watch als app-platform een mislukking is.

Nieuw is dit niet. Een jaar geleden werd er al geconcludeerd dat er nauwelijks ontwikkelaars zijn die nog investeren in de Apple Watch. Het nieuws dat grote bedrijven als Amazon en Google hun apps hebben verwijderd is iets wat er al lang aan zat te komen. En wat helemaal niks uitmaakt.

In het begin

Even terug naar het begin: toen Apple de Apple Watch 2,5 jaar geleden aankondigde speelde de apps een grote rol in de presentatie. Het bekende scherm met de kleine bolletjes die de apps toonden, werden veelvuldig gebruikt in de communicatie, naast het horlogescherm natuurlijk. En ontwikkelaars werd opgeroepen apps te maken.

Niemand wist wat mensen willen doen met hun horloge Dat deden ze. Niet massaal. Maar veel bedrijven wilden de boot niet missen en bouwden een app. Een probleem: niemand wist echt wat handig en nuttig was. Er waren ontwikkelaars die al wat hadden kunnen experimenteren met de Galaxy Gear van Samsung, maar eigenlijk was er niemand die het antwoord wist op de vraag: wat willen mensen doen in een app op hun horloge.

Daar kwam met de daadwerkelijke lancering van de Apple Watch, nu twee jaar geleden, ook nog eens bij dat de apps tergend traag waren. Apple had veel moeite gestoken in een systeem waarbij de apps op je iPhone draaien en data naar het horloge streamden, maar het werkte niet. Als gebruiker zat je seconden lang naar een laadscherm te kijken, terwijl je waarschijnlijk een handeling wilde verrichten die je een seconde zou kosten.

Apple loste dit probleem afgelopen najaar grotendeels op met een snellere Apple Watch series 2, maar vooral ook met software-aanpassingen. Tegelijkertijd maakte Apple het menu met apps minder prominent. Een dock waarin je een paar apps neer kon zetten ging centraal staan.

Gezondheid en sport

Als ik iets wil doen, pak ik mijn telefoon Tegelijkertijd werd het horloge vooral neergezette als een sport- en gezondheidsgadget. Als het ging om apps leken enkel sportapps nog relevant. In een interview dat Tim Cook gisteren gaf aan CNBC ging het ook enkel nog over de gezondheidsfuncties van de Apple Watch.

Zelf draag ik inmiddels twee jaar iedere dag een Apple Watch om mijn pols. En inderdaad: voor mij zijn enkel de sportapps nog relevant. Die open ik daadwerkelijk en gebruik ik meerdere keren per week. Verder zijn vooral de notificaties (met reactie-opties), Siri (met HomeKit) en mijn horlogescherm (met allerlei handige informatie) relevant.

Als ik iets wil doen, pak ik mijn telefoon. Het kleine schermpje is namelijk helemaal niet handig om daadwerkelijk dingen op te doen. En langer dan enkele seconden naar mijn pols kijken is simpelweg vervelend.

Apps zijn dood

Apple kan Amazon, Google en heel veel andere apps dan ook prima missen op de Apple Watch. De verkoop blijft gestaag stijgen: in het eerste kwartaal van dit jaar verkocht Apple twee keer zoveel horloges als een jaar daarvoor. Hoeveel dat er precies zijn, weten we echter niet.

Voor de toekomst is voor Apple vooral belangrijk om na te denken over hoe het de Watch kan uitbreiden met functies die nuttig zijn op een horloge. En hoe ze ontwikkelaars die laten ontwikkelen, zonder complete apps te bouwen. Dat kan hem in Siri zitten, in nog slimmere notificaties of in meer mogelijkheden op het horlogescherm. Maar misschien weet Apple ook wel iets nieuws te verzinnen.

Eén ding is duidelijk: apps op smartwatches zijn dood. Ze zijn eigenlijk nooit levend geweest. En niemand die daar rouwig om is.