Apple heeft met zijn eerste smartwatch meer dan de helft van de smartwatchmarkt in handen. Dat is opmerkelijk aangezien er de afgelopen periode een hoop smartwatches zijn uitgekomen. Dat claimt onderzoeksbureau Juniper Research; na onderzoek gedaan te hebben naar de smartwatchmarkt concludeert het bedrijf dat Apple er goed voorstaat.
Volgens onderzoeksbureau IDC zou de totale smartwatchmarkt (exclusief fitnesstrackers) in 2015 21,3 miljoen apparaten groot zijn. Dat in combinatie met de voorspellingen over de verkoopcijfers van de kerstperiode, doet Juniper concluderen dat Apple een grote voorsprong heeft op haar concurrentie.
Apple heeft zelf nog geen verkoopcijfers bekend gemaakt: het bedrijf heeft meerdere keren goed zijn best gedaan om die cijfers geheim te houden tijdens vergaderingen met aandeelhouders. Onder meer door ze op één hoop te gooien met andere producten en daarvan enkel de totaalcijfers te geven.
De dominantie van Apple is opmerkelijk aangezien de Apple Watch niet iedereen even goed beviel en door experts niet per se als de beste smartwatch wordt gezien. Zo viel de Samsung Gear S2 bij de pers in de smaak, maar Samsung heeft volgens het onderzoeksbureau niet kunnen profiteren van de goede pers.