Als er één bedrijf is waarbij mensen altijd hele sterke meningen hebben over de nieuwe producten en diensten die het aankondigt, dan is het Apple. Mede gevoed door geruchten en verwachtingen zijn mensen of lyrisch of wordt Apple doodverklaard. Opvallend is dat dit soort reacties na Apple’s WWDC keynote van maandag een beetje uitblijven.
Natuurlijk zijn er mensen positief over bepaalde onderdelen, of hebben ze juist kritiek. Over het algemeen zijn de reacties echter een stuk minder uitgesproken dan gebruikelijk. Dat terwijl het een bomvolle keynote was waarin echt een heleboel aankondigingen zaten. Zowel op het gebied van software, als op hardware-vlak. Apple lanceerde een flinke iOS-update met extra focus op de iPad, het zette zijn eerste stappen op het gebied van augmented reality/virtual reality en toonde een heleboel nieuwe hardware.
Waar veel hardcore Mac-gebruikers de afgelopen twee jaar klaagden over het feit dat Apple deze professionele gebruikers uit het oog zou zijn verloren, kwam Apple met de aankondiging van de iMac Pro. Een vet apparaat, maar de kritische Apple-liefhebbers staan niet te juichen. Tegelijkertijd uiten ze ook geen kritiek. De algehele reactie op de iMac Pro-aankondiging is mat, wat exemplarisch is voor alle aankondigingen.
HomePod
Met de HomePod versterkt Apple zijn focus weer op het gebied van muziek. Die focus verdween na de hoogtijdagen van de iPod en iTunes Store een tijd naar de achtergrond. Met de overname van Beats en de lancering van Apple Music, kwam hij weer wat meer terug en de HomePod maakt dit af. Toch is de massale reactie niet ‘hebben!’. Superveel kritiek is er echter ook niet. Ik denk dat de reacties die ik om me heen hoor zich laten samenvatten als desinteresse. Mensen halen hun schouders op voor de HomePod.
En natuurlijk zijn er wel mensen enthousiast of is er kritiek op de HomePod. En er zijn vooral veel vragen bij mensen over hoe hij klinkt, maar voor de introductie van een nieuw product is de publieke opinie gewoon wat lafjes.
Verhaal
Ik merk ook aan mezelf dat ik merk dat ik in het algemeen mijn schouders ophaal na deze keynote. Ik vind de software-updates voor de iPad razend interessant, ik zie wat handige dingen in iOS en watchOS waar ik straks met veel plezier gebruik van ga maken, ik kijk ik uit naar wat ontwikkelaars gaan doen met ARKit en wil diep van binnen een spacegrijze iMac Pro hebben. Desondanks heb ik geen hele sterke mening of een heel duidelijk gevoel bij de reeks aankondigingen.
Eigenlijk blijft er maar één ding hangen: ik mis het verhaal. Het grotere plaatje. De visie. Ik heb kleinere verhaaltjes gehoord over muziek luisteren in huis en over het gebruiken van de iPad als alternatief voor een laptop, maar hoe kijkt Apple tegen de veranderende wereld aan. Waar gaat het heen? En welke rol speelt Apple daarin?
Google en Microsoft
Bij de keynote van Microsoft Build legde CEO Satya Nadella uit hoe hij naar de veranderende wereld kijkt. Vervolgens haakte elke aankondiging die daar op volgde in op die visie. Van de nieuwe tools voor ontwikkelaars tot de nieuwe update van Windows 10.
Bij Google I/O zagen we eenzelfde soort focus. AI First werd vorig jaar geïntroduceerd door Sundar Pichai en werd dit jaar verfijnd. Het verhaal dat Google vertelde, strekt zich daarmee zelfs uit over meerdere jaren.
Focus
Apple is altijd een bedrijf geweest dat zich meer focust op het lanceren van producten en diensten in plaats van verhalen daar om heen te vertellen. Door in presentaties simpelweg te focussen. Op de iPhone, op gezondheid en onderwijs of op privacy en veiligheid bijvoorbeeld.
Tijdens de WWDC keynote leek Apple zich te focussen op alles en daarmee op niks. En dat baart mij zorgen. Als het gaat om de toekomst van Apple ben ik niet het type dat na twee saaie iPhone-modellen meteen roept dat Apple dood is. Het feit dat ik na maandag geen gevoel heb bij hoe Apple de wereld van morgen voor zich ziet, vind ik echter wel zorgelijk.
In september volgt hoogstwaarschijnlijk de aankondiging van de iPhone 8. Vaak zie je dat de aankondigingen in het najaar veel meer inkleuren en duidelijk maken van wat Apple op de WWDC heeft gepresenteerd. Hopelijk gebeurt dat dit jaar ook. Tot die tijd ga ik vooral heel hard sparen om in december een zwarte iMac Pro kan kopen. Geen idee wat ik er mee moet, maar hij ziet er zo vet uit…