Baidu, het technologiebedrijf dat ook wel het ‘Google van China’ wordt genoemd, heeft een augmented reality-platform voor smartphones ontwikkeld: DuSee. Het wordt onderdeel van de bestaande zoekapp van Baidu, die volgens het bedrijf enkele honderden miljoenen gebruikers heeft.
DuSee leunt volgens het bedrijf hevig op kunstmatige intelligentie-technologie. Het platform gebruikt beeldherkenning en deep learning om te begrijpen wat hij ziet en daar vervolgens een laag overheen aan te brengen. Vergelijkbaar met filters in Snapchat kan de software de 3D-omgeving herkennen en zijn ‘projecties’ daarop aanpassen.
Groot publiek
Door het platform voor smartphones beschikt te maken, brengt Baidu augmented reality direct naar een groot publiek. Iets wat we hier ook al toekennen aan Snapchat en Pokémon Go. Dat is ook te vergelijken met hoe bijvoorbeeld Samsung en Google virtual reality met de Gear VR en Cardboard voor een groter publiek toegankelijk maken.
Door virtual en augmented reality voor smartphones beschikbaar te maken, wordt de technologie op een laagdrempelige manier toegankelijk voor veel mensen. Desondanks bieden uitgebreidere systemen, zoals de HoloLens van Microsoft, vooralsnog een uitgebreidere ervaring. Maar daar betaal je dan ook flink voor.
De Chinese internetgigant demonstreert zijn augmented reality voor smartphones onder andere door samenwerking met L’Oreal China. In onderstaande video is te zien een virtuele laag van bloemblaadjes over de werkelijkheid wordt gelegd, die zich aanpast aan de veranderingen in de echte wereld.