Het wordt steeds drukker op de markt van contactloos betalen via je smartphone. De Britse bank Barclays, al enkele jaren speler op de markt van contactloos betalen, heeft een nieuwe functie aangekondigd in de mobiele betaalapp Pingit.
Barclays wil gebruikers van de app toestaan om mobiele betalingen te verrichten via zogenaamde ‘Twitter handles’. De app maakt hierbij gebruik van Twitternamen om geld over te maken naar andere personen of bedrijven. Pingit, dat in 2012 is opgericht, gebruikte tot dusver telefoonnummers om personen en instanties te identificeren, waardoor je niet langer elkaars rekeningnummer nodig hebt. De nieuwe functie zal 10 maart aanstaande in werking treden.
De nieuwe functie, die beschikbaar zal komen voor Android en iOS, moet mobiel betalen nog gebruiksvriendelijker maken. Via de app is het mogelijk om je Twitteraccount de verifiëren, waarna je op basis van Twitteraccounts geld over kunt maken naar elk gewenst persoon of bedrijf. Uiteraard dienen beiden wel gebruik te maken van Twitter.
Daarnaast komen betalen en social media op deze manier steeds dichter bij elkaar. Zo zegt Pingit-baas Darren Foulds het volgende over de nieuwe functie van mobiel betalen:
Adding the ability to pay people or a small business using just a Twitter handle brings together a social and digital experience to create a new step forward for mobile payments in the UK.
De app is overigens alleen binnen het Verenigd Koninkrijk te gebruiken, maar je hoeft niet per se een bankrekening geopend te hebben bij Barclays. Volgens de bank kan iedereen met een Britse bankrekening gebruik maken van de dienst en hoeft niemand servicekosten te betalen.
Volgens Barclays is de app inmiddels al meer dan 3,7 miljoen keer gedownload en is er in totaal al meer dan één miljard pond overgemaakt via de app.
Het is nog niet bekend of een dergelijke functie ook op korte termijn naar Nederland komt.