Het is ons allemaal wel eens overkomen: je staat in de kroeg in de rij om een drankje te bestellen, en opeens besluit iemand om je met zijn ellebogen aan de kant te duwen en voor te dringen. Een nieuw systeem zorgt ervoor dat dat geen zin meer heeft. Het Britse DataSparQ heeft namelijk een kunstmatige intelligentie gemaakt dat dergelijke mensen negeert, schrijft Engadget.
DataSparQ heeft een kit gemaakt die gezichtsherkenning gebruikt om klanten in een “intelligente, virtuele” rij te plaatsen. Daardoor weten mensen aan de bar precies wie er aan de beurt is, en wie er heeft voorgedrongen.
Het systeem werkt door een live video van iedereen die in de rij gaat staan, boven de bar te tonen. Boven het hoofd van een klant verschijnt een nummer, en dat is zijn plek in de rij. Ook komt er een tijd te staan, die weergeeft hoe lang het duurt voor diegene aan de beurt is.
De technologie is al getest bij een bar in Londen. De bartender daar, Luka Kovijanić, is enthousiast. “Het stelde ons is staat om onze inschenkpotentie te maximaliseren en de noodzaak om voor te dringen als het druk is te verwijderen.” Volgens Kovijanić waren ook klanten enthousiast.
78 miljoen pints
DataSparQ zelf stelt dat het systeem in Groot-Brittannië mogelijk kan zorgen voor een verminderde wachttijd die gelijk staat aan 78 miljoen pints inschenken. Ook moet het de tijd die een Brit gemiddeld in twee maanden doorbrengt in de rij in een bar flink verlagen.
Maar de kunstmatige intelligentie komt met meer voordelen. Het systeem verifieert automatisch je leeftijd, waardoor je geen ID-kaart meer hoeft te tonen. En de kroeg kan inzichten krijgen in drinkpatronen en wat de drukke momenten zijn, om zo altijd genoeg werknemers in te zetten.
Ook wordt over privacy nagedacht. De gebruikersgegevens wordt aan het einde van iedere avond lokaal en in de cloud verwijderd.