Facebook in februari met zes nieuwe knoppen die je kunt gebruiken om een bericht te ‘liken’. Zo kunnen we nu iets leuk vinden, maar ook aangeven dat we verdrietig of boos zijn. Een leuke feature, maar de Belgische politie waarschuwt dat hier wel privacy-gevolgen aan verbonden zitten.
Dat we voor Facebook niets meer zijn dan een product, weet vrijwel iedereen. Het sociale medium verdient geld aan advertenties, en wij moeten er dus naar kijken. Dat is dan ook precies waar die ‘leuke emoticons’ voor ingezet worden.
Doordat we reacties geven op Facebook, leert het sociale medium ons steeds beter kennen. Daardoor kan het op een gegeven moment de “beste ervaring aanbieden die bij ons profiel past”, aldus het bedrijf. De reacties die wij geven worden echter ook gemeten, waardoor het sociale platform precies weet hoe we ons voelen op een bepaald moment.
Maar “de icoontjes helpen niet alleen je gevoelens uit te drukken, ze helpen Facebook ook de doeltreffendheid van de advertenties op uw profiel na te gaan”, waarschuwt de politie in België. “Door het aantal icoontjes tot zes te beperken, rekent Facebook erop dat je jouw gedachten gemakkelijker zult uitdrukken waardoor de algoritmes die op de achtergrond draaien, doeltreffender worden. Door uw muiskliks laat je weten wat jou blij maakt.”
Hierdoor kan Facebook de meest ideale plaats en het beste moment bepalen om bepaalde advertenties weer te geven. Dit betekent dat adverteerders een grotere kans hebben dat jij iets bij ze gaat kopen, waardoor ze eerder naar Facebook gaan en het sociale platform meer verdient.
Het is in dat opzicht altijd goed om nog eens goed na te denken welke informatie je prijs wilt geven aan bepaalde platformen voor je ergens op klikt. Maar of het nou de taak is van de politie om je daar voor te waarschuwen, kun je je afvragen.