Werkt Apple dan toch aan een augmentedreality-bril? Code gevonden in een bestand in iOS 13 lijkt dat nu te bevestigen, meldt Macrumors. De code werd gevonden door Guilherme Rambo van 9to5Mac en ontwikkelaar Steve Throughton-Smith.
De code zit in een Xcode 11 GM-bestand in de nieuwe golden master van iOS 13.0 en bètaversies van iOS 13.1. Daarin zit een ARDisplayDevice-framework, met referenties naar Apple-headsets met codenamen die nog in ontwikkeling zijn. Die namen zijn Franc, Luck en Garta.
Ook zit in het bestand de zogenaamde ‘StarBoard’ system shell, dat gebruikt wordt om AR-apps te draaien op je iPhone, mocht je geen headset in de buurt hebben.
Daarnaast was er een readme-bestand waarin specifiek gerefereerd wordt naar een Apple ‘HME’-headset.
The iOS 13 GM also comes with a readme file (!) for how employees can run Stereo AR apps on an iPhone when you don't have access to Apple's headset 😳 pic.twitter.com/SeZEHW8p0S
— Steve Troughton-Smith (@stroughtonsmith) September 10, 2019
Eerdere referenties
Er zijn al eerder referenties geweest naar deze namen. Franc, Luck en Garta werden al ontdekt in code van iOS 13, samen met een STARTester-app die kon wisselen tussen een modus voor een headset en een modus zonder headset. Daarbij werden de functies van een AR-headset op een iPhone nagemaakt voor tests.
Nu lijkt het er op dat Garta een stereo AR-headset is. Het gaat in ieder geval om een apparaat dat je op je hoofd draagt. Dat apparaat past het uiterlijk van een AR-app aan om te zorgen dat deze overeenkomt met de lenzen voor je ogen.
Natuurlijk blijft het de vraag of Apple inderdaad een AR-bril op de markt gaat brengen, en zo ja, wanneer dan. Eerdere geruchten suggereren dat dit volgend jaar is.