Dit zijn 14 van de beste VR-marketingcampagnes tot nu toe (en 1 bonus aanbieding)

Johan Voets

Virtual Reality is één van de belangrijkste buzzwords van het moment. Welke creatieve campagnes zagen we al voorbij komen?

We kunnen moeilijk ontkennen dat virtual reality een van de grootste buzzwords is van het moment. In media, marketing en de journalistiek wordt er driftig geexperimenteerd met nieuwe, virtuele vormen. Maar wat zijn de meest opvallende campagnes tot nu toe? Tijd voor een overzicht!

VR is hot, niet in de minste plaats gestuwd door de belangen die grote bedrijven als Facebook, Microsoft, Google en Samsung hebben bij het slagen van deze nieuwe Virtuele Revolutie. Want VR is niet bepaald nieuw. Al sinds de jaren ’90 is de technologie in ontwikkeling, maar na een moeizame start (Virtua Boy, iemand?) is VR sinds het begin van dit decennium bezig met een opmars in de consumenten elektronica.

Als de grote techbedrijven eenmaal aan het werk gaan, blijven de creatieve marketeers vaak niet lang achterwege. En dus zagen we de afgelopen jaren een brede selectie aan campagnes ‘met een virtueel tintje’ voorbij komen, met als nieuwste toevoeging de campagne van Albert Heijn en André Kuipers.

Een overzicht van de 14 meest opvallende VR-campagnes:

1. Albert Heijn Dino’s

Dé campagne die VR en zijn halfzusje AR in één klap tot een keukentafelonderwerp in ons land transformeerde. Letterlijk! De combinatie van plaatjes sparen in een stickerboek en het kunnen bekijken van je troffee werkte in 2009 al lekker bij honkbalplaatjes, maar werd door AH en Freek Vonk op het ‘niveau Moestuintje’ gebracht.

2. Greenpeace Virtual Explorer

Je kunt duizenden woorden spenderen aan het beschrijven wat de gevolgen zijn van milieuvervuiling op ons klimaat, maar pas echt pijnlijk duidelijk wordt het wanneer je mensen het direct kan laten zien. Greenpeace wilde exact dat laatste bewerkstelligen met hun ‘Virtual Explorer’, een VR-app voor je smartphone waarin twee 360-graden video’s centraal staan.

We worden meegenomen naar de Amazone en zien de gevolgen van klimaatverandering tijdens een boottocht over de Artische Oceaan.

3. Standard Chartered Inside Anfield

Als hoofdsponsor van een van de meest iconische voetbalclubs ooit realiseer je je al snel één ding: de kans dat je alle volgers van de club in het stadion en dus dicht op je merk krijgt is nagenoeg nihil. Daarom ontwikkelde Standard Chartered samen met Liverpool FC de VR-documentaire “Inside Anfield”. Fans van The Reds kunnen via de docu niet alleen meekijken in het stadion, ze worden meegenomen in de catacomben en zien zelfs de peptalk van coach Jurgen Klopp voor de wedstrijd.

Wat het project siert, is dat het gedurende het seizoen nog een aantal keren is aangevuld met nieuwe beelden. Zo deelde Liverpool na diverse wedstrijden uit de Premier League beelden uit de catacomben en vanaf de tribunes.

4. Skoda VISION E

Een unieke auto presenteer je natuurlijk het liefst zo uniek mogelijk aan een groot publiek. En dus lanceerde Skoda in samenwerking met het Nederlandse DigitasLBI hun conceptauto VISION E via VR in maar liefst 7 steden tegelijk. Bezoekers van events in onder andere Berlijn, Sjanghai, Praag, Oslo en Madrid werden voorzien van een VR-bril om de bijzonder Skoda voor het eerst te ervaren.

5. Michelle Obama VR interview

Hoewel je kunt twisten over het campagne-gehalte van het 360-graden interview dat Michelle Obama deed met de Amerikaanse tech site The Verge, mag hij geenszins in dit lijstje ontbreken. Het eindproduct van het interview met de toenmalig First Lady is namelijk een schoolvoorbeeld van hoe VR een ’traditioneel’ interview in een heel ander jasje kan steken en ontzettend kan verrijken.

6. Merrel Trailscape

Veruit de meest gehoorde opmerking van menig VR-ervaring: “Je zit toch wel vaak stil”. Dat het ook anders kan, bewijst de case van bergsportmerk Merrell. Het bedrijf liet een complete kermisattractie bouwen rond een wandeltocht door de Dolomieten.

Een wankel touwbruggetje, de vrijheid om rond te lopen met de Oculus Rift en een setje slimme bewegingssensoren zorgen voor een zeer unieke ervaring!

7. The Displaced – New York Times

Op dit moment zijn er meer dan 60 miljoen mensen hun eigen huis ontvlucht. Van deze ‘misplaatste’ mensen is meer dan de helft jonger dan 18 jaar. In een fantastische longread geeft de New York Times een huiveringwekkend beeld bij het leven van 3 van hen.

Maar pas echt confronterend wordt het wanneer je ze, via VR, in hun huidige leefomgeving kunt bezoeken. De 360-graden docu “The Displaced” gaat verder waar de longread stopt.

8. The Loop: OnePlus 3

Met “The Loop” opende smartphonefabrikant OnePlus hun eerste winkel in de ruimte. Weliswaar via VR, maar laat dat de pret niet drukken. Om de nieuwste telefoon van het merk aan te schaffen, werden kopers via een speciale VR app door het (gewichtsloze) winkelcentrum geloodst.

In aanloop naar de aankondiging van hun nieuwe telefoon gaf het bedrijf al gratis VR-brillen weg op events en online, hetgeen natuurlijk tot de nodige speculatie leidde.

9. Expedia & St Judes Childrens Hospital

De kracht om in één adem op een hele andere plek op de wereld te zijn. Of er buiten. Het is juist die kracht van VR die veel mensen tot de verbeelding spreekt. Maar dan is er altijd nog het probleem van die enorme bril en het afsluiten van jezelf van de buitenwereld.

Dat het anders kan, liet Expedia in samenwerking met het St Judes Childrens Hospital zien. Wauw.

10. Marriot Virtual Honeymoon

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om zo’n gezellige fotostudio in te richten op je bruiloft om te zorgen dat je al je gasten op hun best op de gevoelige plaat hebt. Maar je kunt het natuurlijk ook omdraaien en ze direct allemaal meenemen op je huwelijksreis.

Goed, zo ver doorgevoerd was de campagne van hotelketen Marriot nog niet, maar hun idee om pasgetrouwde stellen direct bij het verlaten van het stadhuis op huwelijksreis te sturen naar Hawaii komt een heel eind in de buurt!

11. Samsung Bedtime VR Stories

Dat juist Samsung grote investeringen doet op het gebied van VR is geen verrassing. Het Koreaanse bedrijf bracht als eerste een volwaardige VR-bril voor smartphones op de markt en was ook de eerste fabrikant met een betaalbare 360-graden camera voor consumenten.

Met ‘Bedtime VR Stories’ wil Samsung echter een ander publiek aanspreken, de (tech savvy) jonge ouder. Want wees eerlijk: niet samen je verhaaltje kunnen voorlezen is toch het grootste gemis als je op reis bent zonder je kroost?

12. Mountain Dew Tilt Brush

Virtuele documentaires, in de achtbaan of zelfs zwemmend tussen de haaien, de vroege concepten dwingen je vooral om dingen te laten gebeuren. Maar wat gebeurt er wanneer je mensen de mogelijkheid geeft om in een virtuele wereld zzelf kunst te creëeren? Het Amerikaanse frisdrankmerk Mountain Dew experimenteerde met VR en de Tilt Brush om een unieke ervaring te bieden.

Overigens heel tof gedaan, maar Elon Musk zat in 2013 al op een zelfde golflengte. Alleen de steenrijke ondernemer maakte geen kunst, maar de motor van zijn Falcon-raket in een combinatie van VR en bewegingstechnologie. Verschil moet er zijn.

13. Samsung DISCOVR

In navolging van Merrell besloot ook Samsung dit jaar een extra dimensie aan VR toe te voegen met hun DISCOVR-stellages. Tijdens de IFA in Berlijn (en later ook andere events) werden bezoekers van de stand van Samsung uitgenodigd voor een unieke ervaring: een VR bungeejump, een rondje fietsen door de Alpen of proberen de juiste golf te pakken in een unieke VR surf trip.

14. Old Irish: Travel to Ireland

Misschien wel de meest virale VR-campagne uit het lijstje, de “100% Real Virtual Reality”-ervaring van het Georgische (!) biermerk Old Irish. Terwijl nietsvermoedende deelnemers op straat werden uitgenodigd om een unieke VR-video over Ierland te bekijken, gebeurde er voor de VR-bril hele andere dingen.

De verrassing wanneer de bril eenmaal afgaat? Enorm natuurlijk!

BONUS: de AH Ruimtereis

Natuurlijk mag de nieuwe campagne van AH in samenwerking met André Kuipers niet ontbreken in dit overzicht. Of de campagne zo succesvol gaat worden als zijn oeroude voorganger moet blijken, maar feit blijft wel dat Albert Heijn vooralsnog als enige grote merk in Nederland zo groot durft in te zetten op de technologie.