Amazon, het grootste online warenhuis van de wereld, heeft deze week de Dash Button gelanceerd. Het product is een opvolger van de traditionele Dash en stelt gebruikers in staat om eenvoudig producten te bestellen via één druk op de knop.
Vorig jaar lanceerde Amazon de Dash, een kleine afstandsbediening waarmee gebruikers eenvoudig producten kunnen bestellen door de productnaam uit te spreken of door een product te scannen. Echter blijkt dat veel gebruikers alsnog vergeten om ‘vluchtige’ producten, zoals voedsel en tandpasta, tijdig te bestellen. Daarop besloot Amazon de Dash Button te ontwikkelen, een klein apparaatje die je in de buurt van een product kunt bevestigen.
Zodra je erachter komt dat een product bijna op is, kun je via één druk op de knop het product bestellen bij Amazon. Het grote voordeel is dat je de Dash Button altijd in de buurt van het product kunt bevestigen, waardoor je direct een product kunt bestellen als je erachter komt dat het bijna op is.
Elke Dash Button krijgt zijn eigen product toegewezen, waardoor je meerdere apparaatjes nodig zult hebben als je meerdere producten wilt bestellen. Zodra je op de knop drukt, wordt er een pushmelding naar je smartphone gestuurd van de bestelling. Via de smartphone kun je eventueel de bestelling annuleren als je per ongeluk op de knop hebt gedrukt.
Het bedrijf test de Dash Buttons vooralsnog alleen in de Verenigde Staten, waarbij consumenten de keuze hebben uit achttien verschillende producten, waaronder Bounty en Gilette. Amazon hoopt binnenkort nog meer producten toe te voegen aan de nieuwe dienst.
‘Developer programma’
Daarnaast heeft Amazon een speciaal ‘developer programma’ ontwikkeld, waarbij bedrijven zelf toepassingen kunnen ontwikkelen voor de Dash Button. Onder andere Brother, Brita en Whirlpool zullen software ontwikkelen, waarmee hun producten verbonden kunnen worden met Amazon’s e-commerce systeem. Hierdoor worden gebruikers in staat gesteld om bijvoorbeeld via één druk op de knop inktcartridges te bestellen voor een printer van Brother.
Hiermee lijkt Amazon een voorschot te nemen op het Internet of Things, waarbij diverse apparaten met elkaar worden verbonden. Via de Dash Button verbindt het de producten van andere bedrijven aan het eigen e-commerce systeem, waardoor zij een nieuw verdienmodel introduceren. Vooralsnog dienen consumenten zelf op de knop te drukken, maar in de toekomst zouden bijvoorbeeld de printers zelf een bestelling moeten kunnen plaatsen als de inkt op raakt.