Beter goed gejat dan slecht bedacht: Instagram lanceert TikTok-kloon voor Stories

Instagram

Facebook heeft een duidelijke strategie als het gaat om de concurrentie. Kun je een concurrent niet opkopen, kopieer zijn functies dan en integreer het in één van je eigen platformen. Het bedrijf deed dit eerder al met functies van Snapchat en nu lijkt ook TikTok aan de beurt. Instagram heeft namelijk een nieuwe mogelijkheid die wel erg op TikTok lijkt, schrijft TechCrunch.

Die nieuwe functie heeft Instagram Reels. Met Reels kun je video’s van 15 seconden maken, met muziek op de achtergrond. Net als in TikTok dus. De video’s kun je vervolgens als Stories delen en bekijken via een nieuwe Top Reels-sectie of Explore. Je kunt dus ook echt viral gaan.

Maar de overeenkomsten met TikTok stoppen daar niet. Je kunt bijvoorbeeld ook kiezen uit een grote catalogus van muziek om een soundtrack te kiezen voor je Reel, of audio van een andere video gebruiken om een remix te maken.

Hoe werkt Instagram Reels?

Om Reels te gebruiken zoek je in de fotografieopties van Stories naar de nieuwe functie. Reels moet naast Boomerang en Super-Zoom komen. Vervolgens kun je een video opnemen zonder geluid, met de audio van een andere video of dus audio uit een grote catalogus.

Natuurlijk kun je video’s ook aanpassen. Zo kun je op specifieke momenten tekst toevoegen, waardoor je woorden ziet in bepaalde scènes. Ook zijn er overgangsopties om de overgangen tussen scènes mooier te maken. Maar de filters en effecten van TikTok ontbreken vooralsnog. Instagram laat weten dat die nog wel komen.

Als de video klaar is, kan deze geplaatst worden op Stories of naar Close Friends verstuurd worden. Ook kan een Reel via een bericht naar mensen gestuurd worden. Wordt de video echter openbaar gedeeld, dan kan deze ook in de Top Reels-sectie van Explore verschijnen.

Alleen in Brazilië

Reels is vooralsnog echter niet wereldwijd beschikbaar. De app komt nu alleen naar Brazilië op iOS en Android, en krijgt daar zelfs een andere naam: Cenas. De keuze om daar te beginnen met de uitrol is overigens niet vreemd: in Brazilië is TikTok nog niet zo groot en heeft Reels dus een grotere kans van slagen.

Of en wanneer Reels naar de rest van de gebruikers komt, is nog onduidelijk.

Foto: Shutterstock.com