Het is je vast niet ontgaan dat afgelopen vrijdag Black Friday was, en dus dé dag om koopjes te scoren. Grote kans dat een hoop mensen hun verlanglijstjes al een paar weken klaar hadden liggen om vervolgens op deze dag toe te slaan. Of zijn wij Nederlanders veel te nuchter voor zo’n uit Amerika overgewaaide dag waarop iedereen hysterisch gaat shoppen? Uit de cijfers blijkt dat we in Nederland inmiddels ook van de vruchten kunnen plukken.
De verkopen waren met maar liefst 23 procent gestegen ten opzichte van de aankopen van vorig jaar, blijkt uit onderzoek van Klarna.
Black Friday in Nederland
Klarna werkt samen met meer dan 38.000 Nederlandse webshops en kan op basis van transacties een goed beeld geven van de populariteit tijdens Black Friday. Volgens Klarna zaten mensen zelfs al om 00.00 uur klaar om koopjes te scoren: toen was er een groei van maar liefst 780 procent ten opzichte van een gemiddelde shopping dag. Verder was er een flinke piek te zien om 21.00 uur: toen waren de verkopen 483 procent hoger dan op een gemiddelde vrijdagavond.
Toch was niet iedereen lukraak aan het shoppen geslagen: veel Nederlanders gaan heel gericht te werk met Black Friday. Zo werd er vooral online geshopt en wist 54 procent van de online shoppers precies wat zij tijdens deze dag wilden kopen. Daarnaast werkte 63 procent met een vast budget.
Populairste categorieën
Mensen gingen gericht op hun doel af voor de koopjes, maar vooral in de categorieën elektronica, sieraden en accessoires en sport en hobby waren mensen veel aan het shoppen. Verder waren het vooral de millennials (leeftijd van 25 tot 40 jaar) die hun slag sloegen tijdens deze dag.
Van de generatie Gen Z (leeftijd van 6 tot 21 jaar) deed 24 procent aan Black Friday. Daarmee zijn zij de groep die de grootste stijging in aankopen laat zien ten opzichte van een gemiddelde dag. Dat blijkt overigens niet heel verrassend te zijn: uit een voorgaand onderzoek van Klarna bleek al deze groep wachtte met het kopen van bepaalde producten: 67 procent van Gen Z had een duidelijk idee van wat zij tijdens Black Friday wilden kopen. 64 procent heeft bewust gewacht tot deze koopjesdag met het kopen van de producten die op hun wishlist stonden.