Blendle, het Nederlandse betaalplatform voor losse artikelen uit kranten en tijdschriften, is vandaag gelanceerd in de Verenigde Staten. Nadat in december bekend werd dat het bedrijf ging uitbreiden naar de VS, is de dienst nu met een besloten beta gestart. Er is plek voor 10.000 Amerikanen en al deze plekken zijn inmiddels gevuld.
Zij, en wij, krijgen toegang tot een grotere database aan dagbladen uit de Verenigde Staten. Het platform heeft een aantal grote Amerikaanse titels aan zich weten te binden, waaronder The Financial Times, Newsweek, Time en The Economist. Eerder waren The New York Times, The Washington Post en The Wall Street Journal al via met micropayment-platform te lezen. Net zoals in Nederland zijn de artikelen uit deze kranten en tijdschriften zijn vanaf vandaag per stuk te koop voor een tiental aantal centen.
Of Blendle in de Verenigde Staten succes zal hebben, is afwachten. Vaak wordt de vergelijking met iTunes getrokken, waarmee je nummers los kunt kopen. Het maakt CEO Alexander Klöpping zelf niet uit, schrijft hij vandaag op Medium: “a Netflix, Spotify, an iTunes – whatever you want to call it”. Desondanks zit er nog een behoorlijk verschil tussen het model van Netflix en Spotify en dat van iTunes. De lancering in de Verenigde Staten is dan ook een mooi voorbeeld om te kijken of het echt gaat aanslaan: het verspreidingsgebied is enorm en ook mensen uit andere landen kunnen toegang krijgen tot de Engelstalige titels.
Blendle ging in 2014 van start in Nederland. Nadat de Duitse uitgever Axel Springer en The New York Times samen 3 miljoen euro in het bedrijf hadden geïnvesteerd, lanceerde het vorig jaar een Duitse versie. In Nederland en Duitsland heeft Blendle gezamenlijk 650.000 geregistreerde gebruikers, waarvan de helft jonger is dan 35, schrijft Klöpping vandaag.