Blizzard Entertainment start een nieuw eSports-platform voor hun hit Overwatch, die eerder dit jaar uitkwam. Dit schrijft MIT Technology Review. Hierbij pakt het bedrijf het echter anders aan dan tot nu toe: in het spel maak je een team gebaseerd op de stad waar je in woont.
Tot nu toe speelde je binnen eSports vaak als individu of in een clan, bereikte je hoge levels, kreeg je sponsors als je echt goed was en verdiende je zo flink wat geld met prijzen. Maar in Overwatch League is dit dus niet het geval. Blizzard hoopt op deze manier spelers langer vast te houden, waardoor ze niet steeds een korte tijd spelen als er een nieuw seizoen verschijnt. Het idee kijken ze af van traditionele sporten, waarbij je team ook uit je eigen omgeving komt en je samen een sterke band hebt. Het bedrijf hoopt dit ook te bereiken met hun nieuwe platform.
Dat betekent dat alle voordelen ook aan teams toegekend worden, in plaats van aan individuele spelers. Verdien je geld via deals met de media, merchandising of sponsors? Dan krijgt je hele team hier een deel van. Daarnaast zijn er seizoensgebonden evenementen waarbij toptalent contracten krijgt en lokale teams promotie krijgen.
Niet alleen hoopt Blizzard op dat spelers op deze manier blijven hangen, door alle aandacht die ze hopen te creëren, koop je misschien ook wel het spel. En dat betekent dat het bedrijf nog meer geld verdient. De eerste World Cup is overigens al geweest. Afgelopen weekend won Zuid-Korea van Rusland. En ook daar stond groot: “Koop het spel!”